torsdag 3 mars 2016

Tröskel 3-2-2-1km

I fredags hade jag inte möjlighet att sticka iväg på lunchen och träna så jag fick köra pass efter jobbet istället. Gjorde samma pass som skulle sprungit på lunchen, fast lite värre… (la till en extra 2km..)

Det va fint väder så man borde sprungit ute, åtminstone på utomhusbanan som är 400m. Men jag hade bara innekläder, så det var bara att sätta på sig dessa och vässa pannbenet. (15-10-10-5 varv….) Ett sånt pass känns helt plötsligt 1000m som ”bara” 5 varv.

Jag hade först i tanken att köra tempo 3:45-3:40-3:35-3:30 men med två rel tuffa pass tisdag-onsdag och utan träningskompisar så visste jag att de skulle bli lite kämpigt. Det är väl tufft även en toppdag med sparring.

Men även om tempona hamnade under vad jag lite hade önskat så var jag nöjd med passet. Det gick inte i mitt max men det var långa intervaller och jag känner ändå att jag håller riktigt bra tempo.

3000m                11:24min           3:48/km
2000m                7:26min             3:43/km
2000m                7:24min             3:42/km
1000m                3:33min             3:33/km

Hade lika många  minuters vila som intervaller var lång i km. Det kändes lagom.

Dock har jag haft ont i smalbenet och vaden efter detta pass och fått backa och vila. Bara tagit lite kortare smårundor med Celtic. Har varit sliten i vänster smalben ett tag nu. Det var exakt samma sak förra året vid den här tiden. Troligtvis eftersom man i flera månader sprungit på hårda, ojämna underlag, ofta i broddskor. Och mycket, slitiga intervaller inomhus. Det är inte alls lika påfrestande resten av året när man kan springa på grus i skog och mark...

Hoppas det ger med sig snart så jag kan köra på igen. Blir deppig och frustrerad av att inte kunna träna som jag vill... Men får tänka på att vila är det bästa sättet att toppa formen efter hård träningsperiod. När benet slutat bråka är jag förhoppningsvis bättre än innan!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar