onsdag 14 september 2016

DM 1500m

Igår testade jag ny distans igen! DM 1500m på bana i Skövde

Helt sjukt jobbigt, 5 minuter ren smärta men det var riktigt kul och jag gjorde ett riktigt bra lopp tycker jag!

Målet var tempo 3:20min och 5minuter vilket jag innan loppet tänkte var lite väl optimistiskt eftersom det är det tempo jag försöker hålla när jag springer 400m intervaller. Men jag fixade det och min tid blev 4,57min 3:17min/km och jag var verkligen nöjd med den prestationen

Placeringen blev dock ”bara” en andraplats. Hade ledningen från start och fram till ca 200m från mål. Tjejen som då legat i rygg på mig hela loppet och som jag vid flera tillfällen hade försökt skaka av mig la då in en spurt som jag inte klarade att ta. Det är faktiskt stor skillnad på energiåtgången att ligga först gentemot att ligga i rygg på någon. Du har någon som håller tempot utan att du själv behöver pressa på samt att du slipper luftmotståndet. Hon tackade iaf efteråt för att jag hade hållit tempot:) Fast hade hon inte legat i rygg på mig hela loppet hade nog inte blivit så bra som den ändå blev för jag kunde inte tumma på tempot en enda gång.  
 
Första kilometern gick aningen under tänkt tempo, 3:23min/km men sista 500m gick desto snabbare 1,34min (3:08min/km). Jag gav verkligen allt och hade en härlig mjölksyrafest sista varvet! Ska inte sticka under stol med att jag verkligen villa vinna…


Hoppas jag hittar nåt fler liknande lopp framöver. Nu har jag ju en tid på distansen att gå efter och sträva efter att förbättra! Och faktum är att jag inte är det minsta tränad för den här typen av lopp just nu. Fokus ligger mot Lidingö, alltså långt, backigt och inte så mycket fart. Vore kul att se vad tiden kan bli med mer träning mot kort, explosivt och snabbt!

Nästa lopp blir Kretsloppet i helgen, 10km!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar