torsdag 8 september 2016

Grillad laxsida med räkröra

Här kommer ett litet mattips inför helgen! En kanonfin lax med räkröra som jag fixade ihop förra helgen när jag hade min vän Karin på besök

Köpte en hel sida färsk lax, saltade med lite flingsalt och grillade i ugnen ca 20-25min på 160 grader tills den fick en temperatur på 55 grader. Det är verkligen ett tips, att använda stektemrometer när man gör lax. Då får man perfekt saftig fisk.
 
Gjorde en ordentlig sats räkröra innehållandes 0,5kg handskalade räkor, 3 hårdkokta hackade ägg, en burk stenbitsrom, lite citronjuice, dill, salt, svartpeppar, majonnäs och gräddfil
Räkorna var BTW handskalade av mig själv, jag är en riktigt mästare på räkskalning, 0,5kg på 7 minuter och då tog jag det lugnt;)


Hade lax över till måndagslunchen och testade då att göra räkröra mejerifri, alltså helt majonnäsbaserad och det blev riktigt gott det också. Med gräddfil alt creme fraiche blir den kanske aningen godare men vill man undvika mejeri är de definitivt att fint alternativ!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar