måndag 19 juni 2017

Skatås-Hindås

För närmare två veckor sedan- på Sveriges nationaldag så var jag ute och sprang en riktigt lång tur.

Jag tillsammans med två löparkompisar, Daniel och Johan åkte till Skatås i Göteborg för att springa därifrån och till Hindås, vilket är halva sträckan av Borås Ultramarathon (en tävling som ska anordnas igen våren 2018)

Det är en sträcka på 4mil i kuperad terräng med många höjdmeter...

Jag var faktiskt en smula nervös innan då det är fåtal gånger jag sprungit så långt som 4 mil (tror det hänt 3 ggr...) och sista var för 2,5 år sedan... Mina långpass ligger sällan över 2 mil och detta är ju det dubbla. Och killarna är till på köpet väldigt vana ultralöpare med mängder av Marathon och ultralopp i bagaget

Jag åt en ordentlig frukost på morgonen bestående av grovt bröd, ägg, chiagröt och Celsius. Hade packat en ryggsäck med bars, energigel, godis, frukt, energidryck och vatten. Även lite plåster linda ifall jag skulle stuka foten, rena strumpor och annat "bra att ha". Hade även mobilen med ifall jag inte skulle fixa hela biten och behöva ringa efter skjuts (vilket jag nu i efterhand inser inte skulle varit så lätt eftersom vi befann oss långt ute i skogen så gott som hela tiden, långt ifrån någon väg...

Kl 09.00 startade vi våran tur som vi beräknade skulle ta 4-5 timmar. målet var inte att springa snabbt, på någon speciell tid. Nä, vi skulle springa långsamt, ta pauser när vi kände för det och bara ha en allmänt skön dag i löparskorna.

I Skatås startade det redan med väldigt kuperad terräng och massa backar och jag undrade lite hur det skulle gå. Men redan tidigt så gick grabbarna i backarna och tempot var lågt så jag hade inga problem att hänga med.

Det var en varm dag så jag började dricka väldigt tidigt och redan efter knappa två timmar var min dryck helt slut... Jag brukar inte dricka så mkt när jag springer så hade nog gjort en liten missberäkning där... Men nåt tag senare hittade vi en sommarstuga där vi gick och frågade om vi kunde fylla på vatten så var det problemet löst

Jag var pigg och stark hela dagen, det enda som tog i mot lie var efter en sådär 3 mil då man började bli lite stel fötter och leder.. Speciellt efter man gått en liten stund

Sträckan tog oss 4 timmar och 24 minuter vilket blir ett snittempo på 6:35min/km. Men där ingår ju alla stopp och gångpauser så km-tiden låg allt mellan 12min7km ner till under 5min/km. De sista 5km var faktiskt de snabbaste. Dock var det bara jag och Daniel som sprang i mål ihop, Johan hade fått en rejäl energidipp efetr 3mil och bad om att vi skulle springa i förväg och vänta in honom vid mål

Det var en riktigt härlig dag och en riktigt härlig tur! Gav bra med självförtroende att det inte är några problem alls faktiskt att bara springa 4 mil sådär ett träningspass. Och dagen efter kändes ben och fötter helt intakta vilket man alltid är lite orolig för när man utsatt sig för lite mer extrem löpning...

Nöjd och glad i mål. Självklart i mitt Sverigelinne på nationaldagen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar