torsdag 30 juni 2016

Ceasardressing

Efter att ha tröttnat på halvfabrikatdressingar med 40 olika ingredienser som man köper på ICA så tog jag tag i saken och gjorde egen cesardressing igår.
Första satsen blev helt misslyckad... men kom på att jag hade ju glömt oljan! Försök nr 2 gick galant. Min dressing blev ganska tjock, typ som majjo men det är ju inget måste att göra den konsistensen. Bara att späda med lite vatten eller mjölk/grädde.

 Smakmässigt kan jag säga att det var bland de godaste cesardressingar jag ätit! Och speciellt svårt att göra var det ju inte heller

Caesardressing
4 portioner

2 dl kall olja (typ matolja, solrodsolja,rapsolja)
1 kallt ägg
1 tsk dijonsenap
3 sardellfiléer
1 klyfta riven vitlök
1 msk färskpressad citronjuice
1 krm salt
1 krm svartpeppar
1 dl riven parmesanost

Lägg alla ingredienser utom osten i en hög behållare. Sätt igång en stavmixer i botten, dra sakta, sakta uppåt alt vicka på den tills allt gått ihop. Lägg ner den rivna osten och kör några varv igen med stavmixern. Späd eventuellt med lite vatten eller mjölk/grädde för att få dressingen lösare


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar