onsdag 1 juni 2016

Race report Göteborgsvarvet 2016

Här kommer äntligen en race report från Göteborgsvarvet. Ett lopp som jag är väldigt nöjd med. Både när det gäller tid och känsla.

Förra året skulle jag under 1:30, det va jag helt säker på att jag skulle klara. Och det borde jag utan problem, jag var i bättre form då än vad jag var i år. Men jag sprang loppet helt fel. För det första så trodde jag att det skulle gå jättelätt, va inte inställd på att behöva kämpa. För det andra starta jag i för högt tempo och blev trött redan efter 7km. För det tredje gav jag upp när det blev jobbigt.

I år var målet återigen att springa under 1:30 och jag va ganska säker på att jag skulle fixa det denna gången om jag sprang jämnt hela loppet, var beredd på att det blir alltid jobbigt och att jag inte ger upp. Hade dessutom Berlin i ryggen på tiden 1:28:49, visserligen på flackare bana

Uppladdning veckan innan:
Sprang 5x5 minuters intervaller på tisdagen men i betydligt långsammare tempo än vad jag brukar, strax under mitt tänkta tävlingstempo. Onsdag, torsdag och fredag tog jag bara kortare jogginturer 5-6km, på fredagen även några 100m med fart. Träningsveckan på Rhodos låg ju lite väl tätt inpå tävlingen egentligen, segheten satt kvar i benen större delen av veckan men kände när jag joggade på fredagen innan loppet att det släppt så då kände jag mig lugn. Benhinnor, vader etc har kännts bra länge nu också. 
Är även väldigt noga med maten veckan, äter bra mat och ordentligt med mat. Rödbetsshots dagarna innan. Är även noggrann med sömn, minst 7 timmar/per natt.

Klädval:
Ett par gamla SOC-shorts som är väl insprungna och mina favoriter. Ett nyinköpt supertunt linne från Saucony. Kompressionscalves och Asics DS Racer 11. En grym sko som är superlätt, skön på foten men ändå med ett visst stöd. Denna sko fungerar verkligen till allt från snabba intervallpass till långpass, såväl på träning som tävling.

Tävlingsdagen:
Åt en ordentlig frukost vid 7-tiden och åkte sedan med Knallens buss kl 9.30. Sprang snabbt igenom mässan och hämta min nummerlapp, tog bussen till tävlingsområdet och var på plats där kl 11.30, alldeles lagom tid innan min start 13.03
Värmde upp vid 12.30 med några km jogg med fartökningar. För en halvmara behöver jag inte så  mycket uppvärmning, tempot är ju inte max och det är bättre att spara på energin för de kommande 21km. Ställde mig i startfållan med några minuter kvar till start

Loppet:
Hade som plan att försöka hålla omkring 4:10 tempo i snitt men upp mot 4:15 va också helt ok, viktigast var känslan. Detta skulle bli ett behagligt lopp, väl disponerat.

Kände mig pigg och motiverad och riktigt sugen på at göra ett bra lopp.

Första 5km gick snabbare än planerat men kände ändå att jag höll igen. 20:28min och ett snitt på 4:06/km. Kommande 5km gick ytterligare lite snabbare men kändes väldigt lätt och jag höll verkligen igen, 20:18min 4:04/km. 10km passerades på 40:46min. Hade då passerat två tuffa utmaningar: Säldammsbacken och älvsborgsbron. Säldammsbacken kommer ju redan efter ett par km så där är man ju pigg men gäller att inte ta i för mycket där så man får sota för det sen. Upp över Älvsborgsbron tog jag det lugnt 4:20/km men tog igen det i nerförslöpet efteråt.

Efter Älvsborgsbron och fram till Götaälvbron (ca km 6-13) är det så är det flackt och lättlöpt så här sprang jag bara på känsla med tanken att springa på, hålla tempo men under kontroll. Allt kändes jättebra och eftersom första milen gått betydligt snabbare än planerat så tog jag mig tid att dricka på kontroller och njuta av loppet, lät km-tiderna ligga strax över 4:10.

Även Götaälvbron som kom efter ca 14km tog jag i lugnt tempo 4:25/km, dels för att nu började det kännas av men också för att det man tappar uppför är lättare att ta igen nerför och på flacken sen om man inte gjort åt all energi.

Sista biten 15km och till mål var både det värsta och det bästa. Avenyn upp är verkligen en liten pers men här står det massa folk och hejjar så det är jäkligt kul ändå. Och hur bra och lätt det än kändes första 15km så börjar det verkligen kännas nu… Men det var ändå helt ok för jag kände att jag med gott samvete kunde hålla ett lite lägre tempo sista biten och ändå nå mitt mål. Hade stått stora grejer på spel hade jag nog till och med kunnat trycka på lite mer. Det bästa med sista biten var att här stod familjen och några kompisar och vilken kick det ger! Man blir så glad av att se dem!! Erlendur försåg mig även med lite energidryck och gel, tog lite av varje och det ger en bra och snabb energi även om jag nog hade klarat mig lika bra utan.

Sista kilometern in i mål är det alltid något visst med och här lyckas man alltid hitta och klämma ur den sista energin. Min klocka visade 3:55/km sista kilometern.

Otroligt lycklig och nöjd sprang jag i mål på 1:27:34, ett nytt personbästa på halvmaran på över en minut och 4,5min bättre än förra årets varv. Gjorde visserligen ett lopp med snabbare första halva än andra halva och man strävar ju tvärtom om men jag plockade placeringar hela loppet. Från 81a i starten till 65 i i mål .Fattar ni 65:a av nästan 1600 fullföljande!!! Just halvmaran är den distans där jag verkligen inte lyckats få till på tävling tidigare, den tiden har inte alls kunnats mäta med varken milstid eller maratid. Äntligen känner jag att jag har en halvmaratid jag kan stå för!

Split                    Tid                       Sträcktid           min/km             Plac                    
5km                    20:28                  20:28                  04:06                  81
10km                  40:46                  20:18                  04:04                  72
15km                  1:01:47               21:01                  04:13                  69
20km                  1:23:07               21:20                  04:16                  66
Mål                     1:27:34               04:27                  04:04                  65

Km-tider:

1.       4:05

2.       4:01

3.       4:04

4.       4:06

5.       4:20

6.       4:03

7.       4:00

8.       4:03

9.       4:11

10.   4:11

11.   4:12

12.   4:10

13.   4:11

14.   4:24

15.   4:03

16.   4:20

17.   4:12

18.   4:15

19.   4:14

20.   4:24

21.   3:55

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar