fredag 11 november 2016

Seedningslopp Norrköping

” Det blåsigaste och tyngsta mil jag någonsin har sprungit”
”Årets brutalaste lopp, helst i denna vind. Blåste så dant att vissa jag känner vek ner sig och kom inte ens till start. Medvind på startrakan, sida mot på långa rakan och brutal motvind på målrakan”
“Ett helt galet lopp på grund av vinden. Jag är fyra minuter ifrån mitt ”pers” och det på en riktigt platt och egentligen bra bana, sa vinnaren Tony Hatefjenad som noterade 35.53 på milen”

Ja ovan kommentarer är från andra löpare som sprang seedningsloppet i Norrköping förra lördagen

Det som för mig var tänkt som en snabbt, avslutande lopp, med mål omkring 38min blev tidsmässigt inte riktigt vad jag hade siktat på. 

Jag hade under veckan (och ända fram till kvällen innan) egentligen så gott som lagt ner planen på att åka och springa eftersom det såg ut att bli snöstorm, varningar hade gått ut. Men när jga kollar vädret så skulle det bli uppehåll men man kunde redan då se att det skulle bli stark vind.

Man kan ju då tycka att det är lite tokigt att åka så långt som till Norrköping tur och retur själv för att springa årets tråkigaste lopp. Så gott som alla seedningslopp är väldigt tråkiga (ofta belagda lite off för att få en flack bana, ofta varvsbanor och så gott som ingen publik…), Norrköping var inget undantag. Banan, som var på Bråvalla flygfält, sprangs som ett “T”, två varv. En vindstilla dag är detta en riktigt, riktigt snabba bana. Denna dag var vinden 14m/s och på ett flygfält finns det inte så mycket som en byggnad i sikte…  Jag kan säga att man höll på att blåsa omkull redan när man klev ur bilen.

Starten gick 12.00 och min förhoppning var att hitta en klunga att ligga bakom. Vilket inte gick alls… Blev så gott som sololopp även denna gång.

Startrakan hade medvind så första 1,5 km var helt ok att springa men efter u-svängen var det 2km lång motvindsraka. Hur mycket jag än tog i så kom jag liksom inte framåt… Efter andra u-svängen var det medvind i 1km för avsluta med kraftig motvind till varvning/mål. På andra varvet kom jag ikapp ett par killar, låg i sidan av en kille ett tag för att få lite vindskydd, detta gjorde dock att tempot dalade ännu mer eftersom han sprang alldeles för sakta. Passerade honom efter motvindsrakan och ytterligare en kille.

Loppet kändes aldrig riktigt jobbigt vare sig för benen eller flåset men ändå gick det att springa fortare. Tiden i mål blev 40:42 4:04/km. Och det blev faktiskt vinst med rejäl marginal på det.

Min klocka sa dock 40:16 vid 10km med nedan km-tider
varv 1: 3:42-3:55-4:20-4:00-4:04=20:01
varv 2:3:50-4:08-4:20-4:02-3:55=20:15

Absolut inget missnöje alls efter detta lopp, med dagens förhållanden tyckte jag att jag sprang ganska bra. Hade blivit helt annan tid med andra förutsättningar

Nu är säsongen (med 18 sprungna lopp) avslutad. Nu blir det lugna löpturer och yoga ett tag framöver
 
Bildresultat för seedningslopp norrköping bana
Så här såg banan ut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar