onsdag 2 november 2016

Seedningslopp Skövde

I söndags åkte jag en tur till Skövde för att springa Göteborgsvarvets seedningslopp. Inte för att seeda mig för jag har inte ens anmält mig till varvet 2017 och om jag skulle springa det så är jag nog redan i startgrupp 1 eller elit. Sprang bara för att jag kände för det. Kräma ut det sista ur tävlingssäsongen.

Hade inte något större mål i sikte. En tanke och hopp om att hålla mig kring 3:50/km och komma in på en tid omkring 38-39 minuter. Har ju inte gjort något vidare milslopp i år om man bortser från 10000m på bana (38:20).

Det var verkligen strålande löparväder, 7-9 grader och sol.

Värmde upp ett par km innan det var dags att ställa sig i starten. Ganska många löpare men i startgrupp 1 (mål under 40min) var det ingen trängsel direkt. Det var ett 10-tal killar och jag...

Riktigt härlig start som var på löparbanan där man avverkade de första 300m innan man begav sig ut från idrottsplatsen. Ett gäng killar sprang i väg i rasande fart, ett annat gäng lite lugnare jag någonstans strax därefter. Hade bestämt mig för att springa lugnt och kontrollerat för att få ett behagligt lopp.

Det var en fin och trevlig bana att springa. Lite varierat runt om staden, mestadels asfalt men även lite grus. Seedningsloppen för Göteborgsvarvet brukar vara otroligt flacka och snabba. Ska inte säga att detta var någon kuperad bana men den hade några längre backar. Om man är i toppform och vill göra en supertid så finns det ju snabbare banor än denna att välja på.

Sprang första 6km av loppet i ganska bra tempo, ca 3:50/km. Sen tappade jag en hel del under km 7-9, här hade jag 3km över 4min/km... Dels hade backen vid 5km tagit en hel del energi och backen som kom efter 7km var riktigt riktigt tung. Men störst anledning till att tempot dalade var att jag låg helt solo och sprang, dessutom i ledning. Även fast jag bara sprang för min egen skull och hellre ville ha en bra tid än bra placering är det svårmotiverat att ge det där extra när man ligger själv och först bland damerna. Sprang dessutom om ett flertal killar under andra halvan av banan som nog gått ut lite väl hårt... Och känslan när jag sprang var skön och go och jag njöt. Sista kilometern lyckades jag dock få upp tempot ngt trots att även den hade en lång backe upp mot idrottsplatsen. Hade hela loppet sett fram mot målgången som var inne på banan, älskar att avsluta lopp på bana och bara få trycka på allt vad man har de där sista 300m

39:36 blev tiden i mål. Ingen skryttid direkt men väl vinst (och 7:e in totalt) och att vinna är ju alltid kul! Och jag hade ett riktigt härligt lopp utan några prestationskrav och som bara gjorde mig glad! Och faktum är att det är ju min bästa milstid på stadslopp i år, så jag får ju även säga årsbästa

Km-tiderna blev enligt nedan:
  1. 3:43 (bra tempo)
  2. 3:52 (redan här ngt långsamt)
  3. 3:56 (lite långsamt...)
  4. 3:43 (bra kilometer)
  5. 3:54 (tappar ngt igen..)
  6. 3:56 (helt ok för att vara mkt backe)
  7. 4:05 (7:e kilometern är alltid jobbig i milslopp, inget undantag här)
  8. 4:16 (riktigt kass km-tid, men innehöll lång backe...)
  9. 4:08 (trötta ben)
  10. 3:53 (ok avslut, under 4min/km igen..)
När man ser tiderna ovan så sprang jag ganska ojämnt... Och 3st kilometer över 4min/km är jag inte helt nöjd över... Tar dock med med mig en riktigt skön känsla från loppet. Och sub 40 är alltid sub 40 och det är alltid riktigt bra!
Målbild med segraren i herrklassen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar