måndag 2 januari 2017

Helstekt fasan

En fd kollega till Erlendur är jägare och vi fick i helgen två fasaner av honom. Jättekul att laga något jag inte gjort eller ätit tidigare. Det var fantastiskt gott!
1st fasan
1 kruka Rosmarin
1 pkt Ekologiskt bacon
Senapsfrön
Svartpeppar

Till såsen:
Grädde
Soya
Vitpeppar
Redning

Fyll fasanen med rosmarinkvistar. Strö på och klappa in senapsfrön och svartpeppar. Bryn den något i stekpanna. Lägg i en ugnsgryta/form. Lägg över baconet. Lägg lite rosmarin runt om och häll på lite vatten. Låt stå i ugnen ca 40-60min, 175 grader tills bröstet har en innertemp på 67 grader. Ta ut fasanen och lägg i folie ca 20 min

Gör såsen under tiden:
Använd skyn från grytan, häll på grädde, soya, lite vitpeppar och redning. (Jag hade guarkärnmjöl då jag vill ha den lowcarb.) Låt småputta en stund tills den är lagom tjock

Skär bort bröstet och låren från fasaen och servera med såsen och tex sötpotatismos, kokta ärtor och grönkål

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar