fredag 24 april 2015

SM 10km landsväg



 I helgen var jag iväg och sprang mitt första Svenska Mästerskap. Något som jag ganska spontant anmälde mig till bara några veckor innan, efter att jag sett i kvalreglerna att man var behörig att springa officiellt SM om man hade under 40min på godkänt lopp 10km på kontrollmätt bana. Och det hade jag ju efter seedingsloppet. Inte för att jag har någon chans till någon toppenplacering men tyckte att det var kul att vara med.

Hade hoppats på att komma omkring tiden jag hade i Göteborg 38:07 eller allra helst under. Hade som plan att ligga i tempo 3:50 ungefär. Något under helst om det flöt på.

Loppet blev inte helt som jag hade hoppats och tänkt mig… Starta i elitstartgruppen och visste att jag absolut inte fick hänga på i det tempot i början för då skulle det inte falla ut väl… Ställde mig längst bak och när starten gick försökte jag verkligen bromsa och låta mig bli omsprungen, och det gjorde jag… MEN det gick på tok för fort i alla fall, först km gick på 3:26.. vilket jag fick sota för senare. Blev trött redan efter 3 km och kände bara att fyy va sjukt jobbigt det här är! Låt mig komma härifrån!

Krigade på och sprang första halvan på 19min men sen var jag såå nära att bryta. Vet inte hur många anledningar jag kom på under loppet till att jag faktiskt borde bryta och åka hem. Men har man åkt ner till Malmö, offrat en hel dag, betalat för hotell etc etc och förberett sig för detta så får man fasiken bita ihop och ta sig i mål. Och tar man sig inte i mål så får man ingen medalj och inte ville jag väl åka hem utan medalj! Och det va ju inte det att jag inte orkade springa dom där kilometrarna, det var mest att jag inte kände att jag kunde få en sån där supertid…

Fick i alla fall efter 5km lägga om min plan då jag insåg att ner mot 38 min kommer inte att gå idag. Men under 40min måste jag i alla fall, allra helst under 39.

Km-tiderna blev enligt nedan:
1.3:26 På tok för snabbt!
2.3:49 Saktade ner ok höll tänkt tempo
3.3:47 Fortfarande ok tänkt tempo
4.3:55 Började bli trött
5.4:02 Trött, kämpade för att ligga under 4:00min/km
6.4:03 Riktigt tungt, la om planen, nu skulle jag bara i mål, helst under 40min…
7.4:01 kämpa, kämpa, kämpa…
8.3:58 Bara 3km kvar, bit ihop nu…
9.4:05 långsammaste km men insåg att det finns chans under 39min!
10.3:44 Jag ska under 39min! Så nu jäklar!
Tid i mål: 38:59min. Snyggt! En sekund till godo!

Första halvan gick i 3:44min/km, andra halvan 4:03min/km.
Snitt: 03:54min/km.

Summa: Vad jag redan visste innan: spring inte för fort i början! Går det inte enligt plan så ändra planen, för guds skull så bryt inte! 38:59min är trots allt en riktigt bra tid. För en månad sedan visste jag inte ens att jag kunde landa under 40min vilket har varit drömgränsen länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar