måndag 4 maj 2015

Pulled älg



I helgen så gjorde jag en världsgod pulled älg, och då menar jag världsgod! Kanske godaste köttet jag gjort. Gjorde i stort sett som jag gjort pulled pork fast eftersom älgen är mycket magrare fick jag göra dubbel sats BBQ-sås. Kokade köttet riktigt länge, omkring 10-12 timmar.


Jag åt en god sallad och hemmagjord majjo till min mat, Erlendur ville ha rotfrukter och chilibea.




Ingredienser:
1kg älgstek
1 stor gul lök
4 vitlöksklyftor
Salt
Peppar
Chilipulver
Barbequesås*

* Barbequesås
3dl vatten
2dl ketchup (steviasötad)
1 dl vinäger
2 msk dijonsenap
2 msk soya
4 msk Viltfond
2 tsk chilipulver
Blanda ihop alla ingredienser och låt småkoka i ca 10minuter.

Torka av köttet och klappa in rikligt med salt, peppar och chilipulver.
Lägg det i en lergryta eller gryta med lock som tål värme. Skala och klyfta den gula löken och lägg runt köttet. Skala vitlöken och lägg även den runt köttet.
Häll barbequesåsen över köttet och löken.
Låt gå i ugnen 9-12 timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar