onsdag 20 maj 2015

Uppladdning GBG Seedingslopp

Hittade ett gammalt inlägg som jag glömt publicera. Detta lopp sprang jag ju för 2 månader sedan..  Men bättre sent än aldrig. Kan ju i och för sig passa bra in nu när Göteborgsvarvet stundar!

Uppladdningen inför lopp är ju en viktigt förberedelse och alla har ju sina olika rutiner!


Veckan före loppet:
  • Minskad träningsmängd. Dels pga lite känningar i vaden (tendens till m uskelbristning) och dels för att vara pigg och fräsch inför loppet.
Måndag: Lite prehab och coreträning. 30min promenad med Cillen
Tisdag: 45min spinning (väldigt lugnt) på morgonen. Intervallträning på kvällen 5x4min intervaller. 30min promenad med Cillen
Onsdag: Prehab/core på morgonen. 30+60min promenad med cillen
Torsdag: Styrketräning på Ibex (marklyft, GHD-situps, handstandpushups). 40min promenad med Cillen
Fredag: 7km löpning. 3,5km lugnt-7x100m fartökning med 100m jogg mellan-2km lugnt
Lördag: 45min promenad med Cillen
Söndag: Seedingslopp 10km-38,07min!
  • Rödbetsjuice: 70cl rödbetsjuice/dag, en vecka innan loppet.
  • Sömn. 8 timmar sömn/natt hela veckan innan loppet
  • Mat. Näringsrik och bra mat veckan innan loppet. Extra mycket mat och extra kolhydrater och fett dagen innan. Kolhydrater i form av nötter, jordnötsmör, LCHF-bröd gjort på nötmjöl, frön etc. Extra mycket vätska
  • Extra c-vitaminer i form av trippeldos c-vitaminer
  • Magnesium noggrann med att ta mina magnesiumtabletter för att undvika kramp
  • Måla naglarna ett måste dagen innan lopp. I färg som matchar tävlingskläderna

Tävlingsdagen:
  • Sömn. 10 timmars sömn
  • Mat: Ordentlig frukost 3,5 timmar innan loppet. Chiagröt gjord på 4 msk chiafrön, kokosgrädde och kanel. 3 kokta ägg med massa smör. Ett glas rödbetsjuice. Lite jordnötsmör, mandlar och Celsius lite närmare inpå loppet.
  • Kläder: Hade flera olika alternativ på kläder med mig eftersom det var svårt att bestämma hur mkt/lite som behövdes. Vädret var blåsigt och kallt ca 2 grader… Valet föll på långa 2xu-tights, underställströja, vindjacka, pannband, vantar, buff och mina nya Kinvara type A6 (grymma skor). Bra val på kläder även om buffen åkte av efter 1 km. Var lite orolig över att springa i sprillans nya skor men mina fötter är så härdade att de tål de mest. Hade en gammal hoodtröja på mig när jag stod i fållan som jag kastade precis innan start.
  • Uppvärmning: Man ville liksom inte gå ut i kylan så jag joggade några varv inne i en hall. Alltså minimal uppvärmning

Efter loppet
  • Det är nu man ska stretcha och äta näringsrik mat. Jag facebookade och åt en delicatoboll!
Dagen efter:
  • Vakna upp fräsch i kroppen så det blev 10km jogg med Cillen på morgonkvisten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar