onsdag 20 maj 2015

Hundlöpet

Litet inlägg om hundlöpet 2015.

Mitt mål med detta lopp va faktiskt att vinna, det målet har jag aldrig annars men detta lopp trodde jag mig kunna göra det. Eftersom det var tätt inpå Göteborgsvarvet så ville jag ändå inte springa på för mkt, slita ut mig eller i värsta fall skada mig. Så planen va att bara springa så snabbt sm behövdes för att vinna, om det så var 40 eller 50 minuter.

Problemet var bara att alla startade ju inte samtidigt utan en och en, tiden togs med chip från att man gick igenom starten tills man placerade mål, så det var ju inte först genom mållinjen som vann. Jag startade först av tjejerna och hade då ingen koll på när de andra startade eller hur långt bakom mig de låg. Så det blev ju att vi sprang på rätt snabbt iaf.

Banan gick 2 varv runt Skatås 5km slinga. Första varvet gick på 21minuter ca och andra varvet på 19,5 min. Bra där med negativ slip, det är så det ska se ut.

Gick i mål på tiden 40,35. Stod då och väntade säkert 5 minuter på att se när nästa tjej kom men det kom aldrig någon så då sprang jag och Celtic ett varv till. Kan låta lite överambitiöst men Celtic bajsade under loppet och jag hade då inte tid att ta upp det men kände i mitt samvete att jag var tvungen att göra rätt för mig. Trodde att det var tidigt på banan men det var ju typ efter halva så när vi väl städat efter oss var det lika bra att fortsätta runt, det var ju lika långt som att vända.

Väl tillbaka var det dags för prisutdelning. Ganska säker på att jag vunnit stod jag beredd, men då ropade dom upp ett annat namn. Va fan! Hur kunde jag missat detta?? Men det hade blivit nåt tekniskt fel, tjejen dom ropat upp hade brutit loppet men antagligen gått för nära målet och då fått en registrerad tid. Men det rättade upp sig så vi fick ta emot vår pokal och pris, 500:- på djursjukvård hos Evidensia. Som jag nog ska använda för lite tandputs för att slippa Cillens fiskandedräkt…

Just tiden på loppet verkar vara lite sådär med. Dom ropade upp 39 minuter men i resultatet står det 40,35 och min klocka viasde 40,35 (dessutom bara 9,8km vilket skulle ge tiden 40:50 på 10km). Sak samma, en bra tid på den jäkligt kuperade banan var det i alla fall!
Snitt: 4:09min/km. Km-tider enligt nedan
1.)3:56
2.)4:31
3.)4:21
4.)3:55
5.)4:07
6.)4:03
7.)4:07
8.)4:19
9.)3:56
10.)3:59

Cillen som hade huvudrollen i detta lopp gjorde det helt fantastiskt. Kondisen hon ligger inne med är helt otroligt! Hon sprang som en gasell genom hela loppet och va lika pigg i mål som i starten. Förra året va hon också grym men då kunde man märka att hon blev lite trött efter 7km men kämpade på. Den här gången fanns det inte en tillstymmelse till trötthet. Och hon sprang så fint vid min sida, drog lite i starten då hon var lite överexhalterad och ibland i backarna. De andra hundarna tittade hon inte ens åt, hon hade fullt fokus på mig och löpningen. Och det kan jag säga att inte alla hndar hade…  Enda minus va kanske att hon skulle bajsa mitt i loppet, kunde hon inte gjort det innan? Orutin… Och så behövde hon en liten vätskepaus efter 7km.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar