söndag 10 april 2016

Berlin

Nu är det en vecka sedan vi var i Berlin på en riktigt fin resa. Här kommer en liten reserapport:)


LÖRDAG:
Tidigt i lördags morse gick flyget. Givetvis försov jag mig så jag hade bara 10minuter att fixa mig innan vi skulle åka till Landvetter. 04.30 kom Jesper och Rebecca för att hämta upp mig, för att sedan hämta upp Jennifer och Rebeccas kompis Felice. Rebecca och Felice skulle också springa loppet och skulle passande nog åka med samma flight och Jesper var så snäll och körde oss till Landvetter allihop. Tack Jeppe!:)

06.50 gick flyget, snabbt och smidigt gick det, vi landade i Berlin innan kl 8 och var på vårt hotell, Arcotel John F, innan klockan 9. Fick vårat rum direkt så vi kunde slänga in våra väskor där och fräscha till oss lite. Åt sedan frukost på hotellet, sjuka priser åp hotellfrukost i Tyskland, 22 euro...

Efter frukost tog vi U-bahn bort till mässan Berlin vital Expo vid Station Berlin där nummerlapp etc skulle hämtas ut. Var där ganska bra tid så det gick snabbt och smisidgt. Gick en stund på mässan men shoppade inte någonting. Mässpriser i Sverige brukar ju vara riktigt billigt, att man knappt behöver tänka sig för om man hittar något, men här var det i stort sett fullpriser, i våra ögon mätt iaf. Så vi var ganska snabbt klara och åkte tillbaka till hotellet igen.

Begav oss sedan bort till Alexanderplatz som bara låg dryga kilometern från vårt hotell. Där rekade vi vart starten för morgondagens lopp skulle vara och sedan ägnade vi eftermiddagen åt shopping. Eller ja, så mycket shopping blev det inte, ett par skjortor och ett par byxor på Primark som jag sedan lämnade tillbaka och en billig långärmad t-shirt som jag skulle ha på mig innan start i loppet för att sedan slänga. Åt lunch inne i gallerian som hade ett mycket smart koncept. Buffe där man tar det man vill ha, väger sin tallrik och betalar hektovis. Bufféer tenderar ju oftast till att man tar för mycket, äter för mycket och slänger för mycket men här tog man det man ville ha och tänkte äta.

När det närmade sig kväll gick vi till hotellet, åt vår kvällsmat på hotellets restaurang, rödbetscarpaccio till förrätt och sedan en godomligt god kalvfile. Efter det blev det dusch och lite förberedelser inför det stundande loppet innan det var läggdags. Jennifer den lyckosten somna på en sekund medan jag själv låg i evigheter innan jag somnade. Hade jättesvårt att somna varje kväll vilket jag inte brukar ha men det var sjukt varmt på rummet...

SÖNDAG:
Dags för tävlingsdagen. Vaknade vid 6-tiden. Fixade i ordning mig, bestämde vilka kläder jag skulle ha. Vilket föll på linne, shorts, kompressionscalves och skorna Kinvara 4. Hade ett par lite lättare/snabbare skor med mig men eftersom jag inte hade för avseende att göra ett megasnabbt lopp valde jag dessa som jag vet fungerat på längre distanser än så. Vid 7 åt vi frukost bestående av ägg, smör, mitt medhavda nötbröd med ost och skinka, medhavd chiagröt och rödbetsjuice.

Gick sedan upp på rummet och fixade det sista: tejpade benet med kinesiologitejp, smörjde vaderna med tigerbalsam, en sista shot rödbeta och packade påsen med grejer jag behövde ha med.

Begav oss till Alexanderplats strax innan 9 för att vara där en timma innan start (10.05).

Lämnade Jennifer knappa halvtimman innan start för att gå in på tävlingsområdet och värma upp lite. Vilket gick sådär för det var väldigt begränsade uppvärmningsmöjligheter där inne... Man borde att gjort sin uppvärmning på gatorna innan insåg jag... Sak samma, loppet är ju rel långt så jag fick nöja med 10 min jogg fram och tillbaka där inne.

Startade i andra startgruppen ca 10.07. Eftersom jag haft problem med min högra vad/benhinna en längre tid, hade eg löpförbud från naprapaten så hade jag inga jätteförhoppningar om att slutföra loppet. Var helt bestämd på att jag skulle bryta om jag fick ont. Om det så skulle vara mitt i banan med en mil tillbaka så hade jag stoppat på mig en 10Eurosedel innanför strumpan för ev taxi tillbaka eller behov av att köpa en tröja att slänga på mig. Men loppet flöt på från start till mål utan några som helst problem. OM det skulle gå så här bra hade jag som plan att hålla ett tempo på 4:15/km, ett kontrollerat tempo men som ändå skulle ge mig ett nytt personbästa:) Och i mål kom jag på tiden 1:28:49 med ett snitt på 4:12/km. Och det var ett kontrollerat lopp med härlig känsla hela vägen och ett lyckorus i hjärtat när jag kom i mål! En mer ingående race report kommer i eget inlägg senare:)

Efter loppet mötte jag upp min kära syster. Det är så kul att ha med henne som support på lopp! Hon ägnar större delen av sin söndag för min skull: får (enligt henne) gå upp okristligt tidigt för att äta frukost i tid inför mitt lopp, bär mina grejer under loppet, står med mig en den evighetslånga kön till massagen och lyssnar intresserat på allt mitt prat om loppet och ni som springer lopp vet ju hur man vill analysera minsta detalj efter utfört lopp..... Vad man ätit druckit, ätit,  hur banan såg ut, känslan, vilket tempo man håll under varenda av dessa 21km etc etc... Du är guld värd Jempa:)

Efter det begav vi oss till hotellet där vi inte helt enkelt skulle beställa med oss lite pommes upp på rummet. Tyskarnas engelska är bedrövlig.
"Can I order some french fries and take it to the room?
Killen i baren ser ut som en frågetecken och pekar mot receptionen
"Can I order some FRENCH FRIES?" frågar jag igen
"Yes yes" säger han och går iväg... Och kommer tillbaka med en bytta is!!
"No, french fries. Give me the menu please" Pekar på menyn där det klart och tydligt står "French fries 4EURO.
"Nachos?"
"No FRENCH FRIES" och pekar återigen på menyn.
Och 5 minuter senare kommer äntligen pommes fritsen... Som för övrigt heter Pommes Frites på tyska kom jag på sen...

På eftermiddagen sedan var det dags för en ännu större händelse än loppet... Jag och Jennifer skulle träffa vår farbror Peter och hans sambo. Peter är den tyska släkting som ligger oss närmast om hjärtat. Peter bodde precis som vår pappa i Sverige som barn men valde att flytta tillbaka till Tyskland igen tillskillnad från vår pappa som stannade kvar. Peter träffade vi flera gången under uppväxten och han var även den som var med i trafikolyckan då vår pappa dog och jag blev allvarligt skadad. Åren efter bilolyckan kom Peter och hälsade på i Sverige några gånger  men sista gången jag träffade honom var 16-17år sedan. Kontakten bröts av någon anledning.

Jag var mer nervös inför detta än loppet... Jennifer var så nervös att hon skakade:)
Strax efter 15 kom de till vårt hotell och det var så fantastiskt kul att se Peter igen. Han var sig lik, dock några år äldre, men såg inte ut att vara de 63år han är. Hans svenska var fortfarande bra så vi kunde kommunicera utan problem. Värre var det med hans sambo som varken kunde engelska eller svenska och min tyska fungerar bäst med Google translate... Men hon var supergullig och Peter översatte hela tiden. Vi gick in till Alexanderplatz, tog oss lite att dricka och satt i solen och pratade bort ett par timmar. Detta var verkligen ett fantastiskt möte, att träffa Peter igen!

MÅNDAG:
Idag var planen att bege oss till Kurfürstendamm och Kadewe för en dag i shoppingens tecken. Tog U-bahn strax innan 10 för att va på plats när affärerna öppnade. Vi hade en härlig shoppingdag, tog lång tid på oss i varje butik, utan minsta stress. Det blev ingen jätteshopping men lite nya kläder till  Thelma på C&A och lite nya tröjor till mig själv på Uniqlo. Handlade även en del godis... Tyskland är ett sånt godisland alltså, mängder med godisaffärer och choklad i alla möjliga former. Som pussel, statyer, figurer, you name it. Åt lunch på Kadewe och även där hade dom sån där finfin buffe.

Senare på eftermiddagen åkte vi tillbaka till hotellet för att lämna av påsarna och ett välbehövligt skobyte. Smart av mig att ta mina mest högklackade skor under 7 timmar shopping dagen efter lopp... Gick in till Alexanderplatz och åt kvällsmat på köttrestaurangen Blockhouse.

TSDAG:
Sista dagen men vårt flyg gick inte förrän sent på eftermiddagen så vi hade hela dagen tillgodo. Packade ihop våra grejer, åt en god hotellfrukost, checkade ut och begav oss till Alexanderplatz. Smidigt och bra för det låg ju bara 10 minuters promenad från hotellet. Hade spanat in lite klädaffärer vi skulle kika i. Bäst utdelning gav New Yorker där jag hittade flera par jeans, toppar etc. Åt lunch på gallerians restaurang. Tog en sista kik på godisavdelningen där. Vi räkna ut att vi säkert tillbringat 2,5 timma i olika godis affärer... Inte för att vi handlat supermycket men kan verkligen bara gå runt och kolla.. Iaf vi:) Vid fyratiden var vi tillbaka på hotellet för att hämta våra väskor och ta taxin till flygplatsen. Tre timmar senare var vi hemma:) Måste säga att det är väldigt smidigt att åka till Berlin. Knappt en timma flyg och från flygplatsen är det ca en halvtimma med taxi in till stan.

En riktigt härlig långweekend blev det med allt man kan önska. Bästa sällskapet, sommarvärme, bra hotell, bra mat, ett bra lopp, minnesvärt möte med Peter och lite fin shopping som grädde på moset!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar