onsdag 20 april 2016

Race Report-Berlin

Bättre sent än aldrig men här kommer en lite race report från Berlin halvmaraton

Förberedelser:
Träningsmässigt var det någon optimal uppladdning pga att benhinnorna strejkat. Veckan innan loppet hade jag tagit mig ut på ett par löppass för att se så att benet kändes ok för att starta. Två lugna distanspass på 15 resp 7km och ett distans med fartökning (5x100m) två dagar innan. I övrigt har veckorna innan loppet mest inneburit spinningpass, styrketräning (med fokus på flås) och snabba promenader med Cillen. Har behandlat benet med stötvåg hos naprapat och egenvård i form av linimentmassage och stretch. Vad gäller mat brukar jag inte göra något speciellt förutom att dricka rödbetsshots några dagar innan start.

Tävlingsdagen:
Vid 7-tiden (ca 3 timmar innan start) var det hotellfrukost kombinerat med min egen frukost. Chiagröt, ägg, smör, frökusebröd, celsius och rödbetsshot.

Sen ombyte där klädvalet föll på shorts, linne, kompressionsstrumpor och mina Saucony Kinvara 4. Inte mina snabbaste skor men jag vet att de håller för längre distanser (har tagit mig runt under både Lidingö och Maraton) och de är rel skonsamma mot benen. Det var omkring 17-18 grader och sol/moln under loppet så short och linne va perfekt.

Begav oss bort mot starten dryga timman innan start. Vandra runt lite, gjorde toabesök och drack lite sista energidryck.  Ca 20 minuter innan start gick jag in till startområdet för uppvärmning. Insåg att jag borde gjort det utanför då det inte fanns mkt utrymme för det där inne. Blev 5-10min jogg fram och tillbaka. Gjorde mig dock inte så mkt då jag inte hade som plan att springa superhårt.

Hade 3 olika options för loppet: 1:) Benet känns ok och jag tar mig runt på en sightseeingtur i riktigt behagligt tempo 2.) Benet strejkar och jag bryter 3.) Kroppen håller och jag kan göra ett PB MEN fast besluten att inte gå all in, maxtempo 4:15/km

Loppet:
Jag startade i andra gruppen ett par minuter över 10. Ganska trångt i starten (märmare 32000 startande totalt) så jag zickzackade en del för att inte tappa för mycket i tempo. Benet kändes bra från start. Först 5km kändes otroligt lätta och jag höll trots det planerat tempo ganska exakt 4:14/km 21:08min, vilket första biten kändes jättelångsamt.

Nästkommande 5km kändes lika fina dem och tempot höll sig intakt på ett snitt på 4:14/km, 21:06min och vid 10km slog klockan 42:14min. Km-tiderna låg mellan 4:08 och 4:16.

Km 10-15 rullade på fint också, kanske något tyngre. Hade någon km-tid på 4:20 men det var nog där jag tog lite vatten. Det var ett ganska varmt lopp. Snittet på denna halvmil blev aningen långsammare, 4:16/km.

Sista 6km var härliga, kroppen hade hållit fint hela vägen, jag kände mig pigg och stark. Inget problem att hålla tempot även om det inte gick med riktigt samma lätthet som första biten. Avverkade kommande 5km med ett snitt på 4:14 men efter dessa 5km och det bara var 1km kvar till mål och jag såg att jag kunde klara sub1:29 ja då la jag i en växel till, avverkade sista km under 4min/km.

Spurtade in i mål på tiden 1:28:49, snitt 4:12/km. Dryga minuten snabbare än mitt tidigare personbästa (1:29:59). Lycklig över tiden och att ha disponerat loppet så jäkla fint. Otroligt jämn och fin fart och med en negativ split, alltså snabbare andra halva. Att jämföra med mina två halvmaror förra året då jag efter milen fick kämpa mig igenom de kommande 11km inte i närheten av samma känsla som under detta lopp.

Kom på plats 66 av 9247 startande damer, plac 16 i min åldersklass av 1532st och 893 totalt av 31600.

Va gäller mat och dryck under loppet så drack jag nog bara en gång, ett par munnar vatten. Fyllde på med en energigel efter ca 15km och tog någon dextrosol under loppet. Hade nog klarat mig utan men det ger en härlig energikick när tröttheten smyger sig på.

Splittiderna var enligt nedan:
5km                    21:08                  4:14/km
10km                  42:14                  4:14/km
15km                  1:03:30               4:16/km
Mål                     1:28:49               4:10/km

Efter loppet mötte jag upp min kära supporter och syster och fick prata av mig om mitt lopp:) Tog även en välförtjänt massage på tävlingsplatsen.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar