torsdag 21 april 2016

Borås Halvmaraton

Sprang ett litet sk lopp i helgen också, Borås Halvmaraton. Det är en träningstävling utan varken resultatlista eller nummerlappar. Tanken är att man ska kunna testa formen inför Göteborgsvarvet. Loppet har 4st farthållare på 1:40, 1:50, 2:00 och 2:10

Jag sprang med 1:40-gruppen och hade inte något avseende att springa mkt snabbare än så. Hade jag velat testa formen på riktigt hade jag siktat på att komma under 1:30 men formchecken gjorde jag ju i Berlin. Såg detta mer som det sedvanliga långpasset fast med ett högre tempo än normalt. Sen är vaden lite sur, benhinnorna känns ok men musklerna i vaderna grinar lite så ville inte påfresta dem mer än nödvändigt.

Vi höll ett jämnt och fint tempo på 4:40-4:45 under så gott som hela rundan och det kändes väldigt behagligt, ”prattempo”, som vilket söndagspass som helst. När det var 3-4km kvar så drog Daniel iväg, jag bestämde mig för att inte haka på men det höll 500m sen drog jag också på. Så sista 3km gick i 4min/km och sluttiden blev 1h36min, snitt 4:34/km.

Kändes som ett bra pass då jag kände att jag utan problem kunde ligga på tröskelfart sista 3km trots 18km sprungna i bra bit över normal långpasfart.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar