fredag 9 december 2016

Bästa knäckebrödet

Senaste tiden (senaste året) har jag haft otroliga problem med min hy, ser lite ut som en finnig tonåring. Har försökt få bukt med det på alla möjliga vis men inte riktigt kommit i balans. Kom nyligen över info om att ägg kan vara något som utlöser akne/finnar/blemmor. Och jag äter ju helt sjukt mycket ägg. Så för att se om äggen var boven i dramat så har knäckebröd blivit min nya frukost. Och faktum är att hyn (peppar,peppar) blivit mycket bättre. Och dessa knäckebröd är ju egentligen så mycket godare än ägg faktiskt, de är som att äta snacks.

Här kommer mitt bästa recept på knäcke. Jag brukar krydda dem med rosmarin och flingsalt men kan ju kryddas precis som man vill. såhär i juletider så är de ypperliga att smaksätta med pepparkakskryddor.



FRÖKNÄCKE 
1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
0,5 dl linfrön
2 msk pofiber
1 msk fiberhusk
0,5 dl kokosfett
2,5 dl kokande vatten
0,5 tsk salt
Valfri smaksättning

Blanda ihop alla torra ingredienser. Koka upp vattnet och häll i kokosfettet.
Blanda ihop allt och låt stå i ca 20 min. Kavla ut på bakplåtspapper och grädda i nedre delen av ugnen i ca 50 minuter på 150°C (kortare tid om man gör knäckebrödet väldigt tunt). Skär i bitar med kniv eller pizzaslicer. Lägg på galler på eftervärmen i ca 40 min (inte ett måste men de blir lite knaprigare)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar