torsdag 8 december 2016

Mejerifri lammgryta

Här kommer ett recept på en köttgryta som jag gjort ett par omgångar nu. Supergod och enkel och vad jag verkligen gillar är att den inte har en massa smaker. Jag brukar ofta vara väldigt flitig med diverse kryddor etc i min mat. Denna gryta smakar lite som en krämigare kalops. Och tack vare kokosmjölken så är den dessutom otroligt mättande.

Sist gjorde jag den på ekologisk lammstek men har även gjort den på nötgrytbitar. Gryta bör stå på i minst en timme totalt men jag gillar riktigt riktigt mört kött så jag låter den puttra det dubbla.

INGREDIENSER 
1 kg grytbitar
1-2 burkar kokosmjölk/kokosgrädde
50g smör
1 stor morot
1 röd lök
Tamari soya
Salt
Peppar
Basilika

Gör såhär
Bryn grytbitarna i lite smör i en stekpanna. För sedan över dem till en större gryta tillsammans smöret och en hel burk kokosmjölk. Låt sjuda i en halvtimme. Hacka och bryn löken tills den får lite färg, häll i grytan tillsammans med hackade morötter. Tillsätt en till burk kokosmjölk om det behövs (det behövs oftast) och låt det puttra ytterligare minst en halvtimme. Häll i soja, salt, peppar och ev basilika tills du är nöjd med färg och smak. Låt gärna puttra en timme till.

Detta rcept hittade jag på en av mina favoritbloggar: http://martinajohansson.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar