fredag 12 maj 2017

Backintervallpass x3

För en vecka sedan va jag med fredagsgruppen och tränade igen (vilket jag inte gjort sedan i januari…) Passet var backintervaller på Rya Åsar, ca 1km lång backe som togs i 4 etapper x4.

De andra fyra killarna som var med är starka löpare och jag som inte kört några tuffare intervaller på flera månader visste att det skulle bli tufft, att jag skulle hamna efter (jag brukar normalt kunna hänga på). Men passet var så mycket värre än vad jag räknat med… Backen vi sprang i var riktigt brant största delen och eftersom de andra var snabbare så hann jag nätt och jämnt komma upp då vilan var slut och det var dags att springa igen. Flåset var helt ok men sista halva av varje intervall så var det som om jag bara sprang på stället, det gick liksom inte framåt… Vilan efter varje intervall var 1km nedförslöpning, vilket var väldigt skönt, då kände jag mig stark igen. Så även om jag dealade mycket med mig själv under intervallerna (bara springa tre av fyra set etc, halvera intervallerna etc…) så var nedförslöpningein/vilan så pass förlåtande att jag kände mig stark och redo att ta mig an nästa intervall.

Så jag tog mig igenom hela passet trots allt men fick ett kvitto på att för att vara stark i backe så räcker det inte att springa massa planmarkspass. Fick inspiration till att lägga till lite mer backe i min träning igen!

Passande nog så var det just backintervaller med Knallen i tisdags (det var ju precis lika längesedan som jag var med på dessa intervaller…) 4x4minuter i Byttorpsbacken, start vid Netto och så upp mot Hestra. 4minuter upp och sedan lika snabbt ner. Den backen var betydligt flackare och snällare och jag körde i kontrollerat, lagom jobbigt, tempo. Blev nästa 0,9km/intervall vilket ger ett snitt på 4:27min/km. Helt ok även om jag brukar ligga på ca 4:15-4:20min/km på detta pass

Sedan råkade jag också se att Kretsloppets träningskväll igår också hade backe på sitt schema. Och dom som känner mig vet ju att när jag tar mig för något så gör jag det ordentligt. Fick dessutom med mig min kompis Johanna på detta pass, vilket var väldigt kul, vi har inte träffats på länge. Detta pass var eg 8x300m upp för en backe ovanför Ryaåsar, med joggvila ner. Det var en väldigt blandad nivå på gruppen så vi körde i ca 30min och så körde man så många man hann. Jag hann med 9st intervaller och fick lite självförtroende igen då jag hade täten passet igenom. Ska dock tilläggas att det inte var någon speciellt hög nivå på de som sprang. Men ändå, vi var trots allt ett 20tal personer minst. Det var en lite lagom brant backe, lite brantare än Byttorp men långt ifrån Rya Åsarbackarna. Tog varje intervall (som var 330m) på dryga 1,5min (1min 32sek i snitt och man ska va exakt. Vilket ger 4:39min/km. Med facit i hand bör nog dessa intervaller ligga på under 1,5min i snitt. Det får bli nästa gång!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar