lördag 20 maj 2017

Levergryta

Lever, inälvsmat, är oerhört nyttigt, proteinrikt och ger värdefulla tillskott av mineraler och vitaminer. Det är faktiskt så att det är det som rovdjuren äter först innan de äter köttet... Tyvärr är fallet så att jag kan verkligen inte äta lever, jag äter det mesta men lever går bara inte. Kan troligtvis bero på att detta jag aldrig ätit när jag varit liten. Men Erlendur tycker om detta så det händer ju då och då att jag lagar det till honom.
 
Godast blir nog gryta med vanlig fullfet grädde men vill man ha det mejerifritt så kan man använda kokosgrädde, eller göra som jag gjorde, köra på 50/50
 
Ca2-3portioner

500g ungnötslever
3dl kokosgrädde/grädde
5 stora champinjoner (kan uteslutas)
Soya
Salt
Peppar
Paprikapulver


Skär levern i mindre bitar
Stek den försiktigt runtom så att den precis blir genomstekt.
Krydda med salt, peppar och paprikapulver
Stek champinjonerna i lite smör.
Lägg över champinjonerna. Häll på 3dl grädde.
Smaka av med soja, salt och svart el vitpeppar
Låt puttra en liten stund

Servera med tex vitlöksfräst broccoli

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar