torsdag 23 november 2017

Förra veckans träning v.46 (graviditetsvecka 30)

Förra veckan var en bra träningsvecka med 5 x-fit pass som varit medeltuffa till tuffa samt ett cirkelpass som var ganska lugnt.

Hur passen blir i intensitet och ”jobbighetsgrad” beror ju givetvis på ens egen inställning och form för dagen men det beror även en hel del på instruktörens upplägg och filosofi.

Jag kan ju tycka många gånger att när det är x-antal angivna repetitioner man ska göra inom en viss tid så tar man i mer för att klara dessa än om man ska göra så många som möjligt på en viss tid. Kan även tycka att oftast blir det mer resultat med en högre vikt och något färre repetitioner än en lätt vikt som man bara kan mata på med.

Sen till instruktörer så är kan man nästan dela upp dessa i två grupper:

A.)   De som tycker att man ska ta i, lyfta tungt, springa snabbt, bli flåsig, svettig och få hög puls. Utmana hjärtat och få muskler.
B:) Och de som mer förespråkar funktionell träning där varje övning går ut på att göra den så ”rätt” och så skonsam och skadeförebyggande som möjligt, hellre långsamt, kontrollerat och med lättare vikt än att man tar för tungt eller att det går för snabbt så att man belastar kroppen fel.

Inget sätt att träna är varken rätt eller fel men jag kan ju definitivt säga att jag föredrar variant ”A”.
 
Visst kan man bli både trött och svettig med "lugnare" och mer kontrollerad träning och det är superviktigt att man tränar rätt så att man inte skadar sig eller förstör sin kropp (speciellt om man är nybörjare eller väldigt otränad) Men att belasta kroppen rätt tycker jag är 10 gånger viktigare att tänka på dygnets övriga timmar: hur man går, står sitter, lyfter och ligger i vardagen.
 
Under timman jag tränar då vill jag träna upp mitt hjärta vilket jag gör när jag  får upp min puls och tar i, jag vill träna upp mina muskler vilket ger mer resultat om jag lyfter tungt eller gör många repetitioner till skillnad från om jag övningen i snigelfart med musvikt. Jag menar inte att man ska träna hårdare än vad ens kropp är tränad för och klarar av, förespråkar inte marklyft med quasimodorygg eller att ta så tung vikt i knäböj att knän helt kollapsar. Men jag vill på flåsig, svettig, få lite pump i musklerna och känna att jag är trött i kroppen efter avslutat pass!

Sen nu när jag är gravid så kan jag långt ifrån köra på maxkapacitet, det blir mest "mellanmjölksträning". 
 
Jag är tyngre, otympligare, mer rädd om kroppen och vissa övningar fungerar helt enkelt inte att göra, iaf inte fullt ut. Men faktum är att jag tycker att jag under dessa månader övat upp en väldigt bra teknik i många övningar för jag måste verkligen tänka på tekniken i varje övning och repetition jag gör för att inte belasta rygg, höfter etc fel. Så även om jag saknar min "gamla kropp" och att den ska vara som vanligt så har dessa månader av träning än så länge gett väldigt mycket utveckling och kroppskännedom.
 
Nu har nästan även v.47 passerat och jag har faktiskt kört ett pass varje dag än så länge och räknar med att träna resterande av dagarna också.
 
Eftersom jag som sagt inte kan träna så hårt så känns det många gånger mer som motion än träning och träna hårt alla veckans dagar (finns det ju dom som tycker) att man inte ska göra men motionera BÖR alla göra minst en gång varje dag! 30min motion varje dag sägs det men jag tycker det är ett absolut minimum om man inte har en väldigt aktiv vardag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar