torsdag 16 november 2017

Träning graviditetsvecka 25-29

Här kommer en uppdatering på de senaste 5 veckornas träning. Tänker att det kan vara lite intressant i framtiden att ha noterat hur jag har kunnat träna såhär i ”slutet” av graviditeten!
 

v.41                     Graviditetsvecka 25

En vecka med 6 pass på Onyx, 50/50 cirkel och x-fit.

Känns fortsatt bra att träna även jag undviker alla coreövningar som belastar raka magmusklerna, dessa byter jag ut mot sidoplankan i olika varianter eller höftlyft med eller utan vikt. Så här mycket sidoplankan som jag kört senaste månaderna har jag nog aldrig gjort i hela mitt liv:) Undviker även de flesta större hopp, ex boxhopp där jag väljer att gå upp och ner.

Promenerat mina minimum 7km varje dag. Tot 58,1km på veckan. Det går dock betydligt långsammare än i vanliga fall och jag går väldigt sällan längre än 5km i taget. Brukar bli 2-5km uppdelat på 2-3 promenader per dag.

 

v.42                     Graviditetsvecka 26

En vecka lika veckan innan. 6 pass på Onyx, 50/50 cirkel och x-fit.

Undviker som sagt magövningar samt hopp och sen kör jag inte all in så får sällan upp pulsen sådär jättehögt,. Men i övrigt känner jag mig väldigt stark i kroppen. Normalt sett brukar man ju stegnera i sin träning under graviditet. Och det har jag definitivt gjort i löpningein, eftersom jag inte springer alls. Men när det gäller styrka är jag väldigt mycket starkare än vad jag var för 3 månader sedan. Nu beror det ju på att jag inte tränade någon styrka alls och började från noll men det känns riktigt skönt att vara stark i kroppen! Tänker att det kommer att bli mycket lättare att komma tillbaka i form igen efter graviditeten då!

Promenerat mina 7km varje dag även om det inte blivit mkt mer än så. Tot 55,1km.

 

v.43                     Graviditetsvecka 27                 

Veckan började bra. Hade planerat att träna måndag-fredag för helgen sedan skulle spenderas i Stockholm och bli utan träning. 5 pass varav 4st tuffa x-fit och ett lite lugnare cirkelpass. Föredrar helst x-fit passen före cirkel men kombinationen av de bägge är bra!

Promenerade mina 7km måndag-fredag men helgen sedan blev det inte mycket av med promenader heller, iaf inte träningsklädd, gick ju runt en hel del i Stockholm. Tot 35,8km på veckan

 

v.44                     Graviditetsvecka 28

Stort bakslag då jag kände mig krassligt redan på måndagen och låg sedan i influensa på tisdagen…. Testade att träna lite lugnt på fredagens cirkelpass och sedan lördagens x-fitpass men sen låg jag sjuk på söndagen igen…

Märkte otroligt stor skillnad i kroppen när jag låg på soffan så gott som hela veckan utan att träna eller röra på mig något nämnvärt. Fick direkt ont i ländryggen, stela höfter och kände mig väldigt gravid…

Hunden måste ju alltid rastas så  trots allt så tog jag mig ut på mina 7km promenader varje dag även om dom var i väldigt makligt pensionärstempo

 

v.45                     Graviditetsvecka 29

Ingen träning måndag-tisdag då jag fortsatt kände mig krassligt. På onsdagen sedan kände jag mig ok och kunde träna resterande dagar ut av veckan. Vilken befrielse! Blev 5 pass totalt, 3st x-fit och 2st cirkel.

Totalt 50,35km promenad på veckan men ”Fuskade” en dag med mina promenader då jag bara gick 5km.. Det spelar ju verkligen ingen som helst roll men anledningen till att jag håller hårt på mina 7km/ dag är att jag vet att fuskar jag en dag så blir det lätt en dag till osv… För jag kan inte påstå att jag tycker att det är speciellt kul att vara ute och promenera… Men nu när jag inte springer så är det ett måste. Framför allt för Celtic, 7km/dag är ett minimum för en så energifull liten krabat. Men även för mig själv. Jag brukar normalt vara en aktiv person i vardagen, stå upp på jobbet hela dagen osv… Men nu under graviditeten så sitter jag ner nästan hela dagarna så jag behöver röra mig

 

Nu är jag inne i graviditetsvecka 30 och även denna träningsvecka har börjat bra. Känner mig pigg och stark. Sover lite halvkasst vissa nätter men i det stora hela helt ok!
 
Bildresultat för flodhäst träning
Känner mig inte så gravid när jag tränar men när jag får en skymt i spegeln så känner jag mig så här...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar