måndag 13 november 2017

Texas chili

Igår gjorde jag en riktigt fin gryta chili. Satte igång köttet redan tidigt på morgonen och lät gå så gott som hela dagen för att bli riktigt mört. Normalt brukar man ha högrev eller liknande kött för långkok men jag använde mig en fransyska av älg. Egentligen en bit man normalt gör stek av, därav behövde den många timmar i grytan för att bli riktigt mört. Köttet blev fantastiskt mört med väldigt god smak. Blöev kanske en aning torrt för att vara perfekt men detta var ju egentligen inget lämpat kött för ändamålet och älg är ju väldigt magert.  


1kg högrev
2 chili
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
Smör/olja till stekning
2msk tomatpuré
0,5dl rödvinsvinäger
1msk kakao
2-3msk kokossocker
Rosmarin
Salt

Tärna köttet i 2cm stora bitar. Dela, kärna ur och strimla chilin. Skala och skiva löken. Skala och hacka vitlöken

Värm en stekpannan till högsta temperatur. Salta köttet och stek i smör/olja till fin färg.

Lägg över köttet i en kastrull och koka ur stekpannan med 2-3 dl vatten

Häll stekskyn i kastrullen så 2/3 av köttet täcks. Tillsätt, chili, lök, vilök, tomatpure, vinäger, kakao, socker och rosmarin och låt kokoa upp.

Lägg på locket och låt sjuda 3-10 timmar. Späd med vatten om det behövs. Salta efter tycke och smak
Vi åt köttet tillsammans med en sallad, creme frache och bröd.
Receptet kom från en tidning som jag klippte ur för väldigt längesedan så minns inte vilket tidning det var... Jag lagade precis enligt recept förutom den lilla detaljen att jag bytte ut "vanligt" socker mot kokossocker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar