torsdag 27 juli 2017

Alicante-Torrevieja

Har inte gjort någon uppdatering än efter vår semester i Spanien! Men kommer äntligen den:)

Jag, Erlendur, Thelma och mamma hyrde ett hus i Torrevieja strax utanför Alicante där vi tillbringade 10 härliga soliga dagar. Huset vi hyrde var ganska enkelt men hade allt man kunde önska sig: tre sovrum, dubbla badrum, två uteplatser, en balkong, pool, kök, vardagsrum etc...Låg ett stenkast från stranden som hade en 3km lång strandpromenad med uteserveringar etc..

Träning:
Varje morgon var jag och Erlendur uppe och tränade. Jag hade lite ont i min högra fot till en början så de första dagarna bestod i powerwalks utmed stranden på ca 10km, vilket var rätt ok då jag hittat en ny podd och lyssna på.

Sista dagarna kändes foten bra och jag kunde börja springa lite igen.  Tog det försiktigt till en början och intervallstartade igång löpningen igen enligt nedan:
Dag 1: 500-1000-1500-2000-2700m löpning varvat med 500-1000m gång vilet blev totalt 7,7km löpning och 3,3 km powerwalk.
Dag 2: 500-1000-1500-2000-2500-4500m löpning varvat med 500m gång vilket resulterade i 12km löpning och 4km powerwalk
Dag 3: 14km sammanhängnade löpning
Mycket bra sätt att starta igång löpningen då man efter vilan direkt känner om foten känns ok eller inte samt att det blir väldigt "lätt" att springa när man hållt upp ett tag

Mat:
Frukost och lunch lagade vi själva i huset, även en middag åt vi där.

Resterande middagar åt vi ute på restaurang.
Tre kvällar gick vi ner till restauranger vid stranden nedanför vårt hus. En italiensk som var helt ok. En japansk där nog ingen va så nöjd... Men å andra sidan kanske man borde beställt japanska rätterna istället för Cesarsallad och hamburgare... Den tredje var en "finrestaurang" A la carte.

En kväll åkte vi till en stor galleria och åt på en förvånandsvärt bra italiensk restaurang, tror min Cesarsallad va bland de bästa jag åtit!

Tre kvällar åkte vi en kort bit till ett litet torg 2km från vårt boende. Där fanns ett litet tivoli där Thelma totalt fiskade omkring 70 ankor i fiskdammen under dessa tre kvällar, vinst varje gång:) Vi hittade en kanonresturang precis vid havet, en så bra restaurang att vi åt på den alla tre gånger vi va där! Det komiska va att den såg verkligen inte mycket ut för världen med plaststolar och pappersdukar... Restaurangen gick under namnet "The Dubliner" men drevs av Indier som serverade spansk mat:) Men service, maten och dessutom priserna var 5-stjärniga!

Endast en kväll åkte vi in till själva Torrevieja. Dit borde man kanske åkt fler gånger för här fanns mängder av restauranger, shopping och puls. Dessutom ett större tioli.  Vi bokat bord på en välkänd populär restaurangsom vi fick vänta hela tre dagar för at få vårt bord

Sol och bad:
Stora delar av dagarna tillbringade vi vid vår pool. Där vi solade, läste och badade. Eller jag och mamma badade inte allt för mycket... Men Thelma badade desto mer, så gott som hela tiden. Lilla tjejen har verkligen blivit jätteduktig på att simma! Thelma och Erlendur gick till stranden så gott som varje dag, hoppade i vågorna och byggde sandslott. Jag brukade passa på att gå ed ner men sen gå en vända längs strandpromenaden. Fler eftermiddagar satte vi oss på nån servering där vi tog nåt att dricka eller en glass.

7 minuters bilresa från vårt boende låg vattenlandet Aquapolis. Ett kanonfint vattenland med massa pooler för alla åldrar, rutchkanor, barnklubb, träningsmöjligheter, restauranger, solstolar, stora gräsytor och toaletter som var fräschare än hemma! Hur ofta händer det på offentliga platser? Tanken va bara att tillbringa en dag där, för det kostade en slant... Men vi tyckte de va så bra så vi åkte dit en dag till ,andra dagen fick men dessutom rejält rabatterat pris.


Shopping:
Blev ganska förvånade allihopa över hur billigt det var i Spanien. Första dagen gjorde vi en storhandling med mat, vin, godis, frukt etc... Och tror det gick på en sådär 700kr.. hade nog räknat med det dubbla!

Gallerian vi besökte låg ungefär vid vattenlandet, alltså 7minuter från vårt hus. Planen va en shoppingkväll med resturangbesök... Men jag märkte ganska fort att den enda som ville gå i affärer var jag själv.. Så shoppingkvällen blev ganska kortvarig. Jag passade istället på att åka in en eftermiddag själv, sån lyx att gå runt i affärer helt ensam!

Ja, där va lite uppdatering om vår Spanienresa! En resa som verkligen gav mersmak för att hyra eget hus på semestern gentemot att åka på charter. Nu älskar jag verkligen charter också med alla de faciliteter det för med sig men att hyra hus en längre tid ger en helt annan känsla av frihet, vardag och lugn och ro!

BTW, Podden som jag börjat lyssna på är träningspodden med Jessica Almenäs och Lofsan Sandström är riktigt riktigt bra. Jag har sneglat på den innan men tänkt att den var nån typ av motionärspodd men icke! Så mycket intressant prat om träning, allt från maratonlöpning, yoga styrketräning, you name it. Blandat med hälsa, kost, livsstil etc etc..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar