lördag 1 juli 2017

Helgrillad hjortfile

Vi köpte en massa vilt för att tag sedan: älg, vildsvin, dovhjort och kronhjort.

Vi har gillat såväl dovhjort, kornhjort och vildsvin än så länge. Supergott! Och häromdan gjorde jag en fantastisk köttfärsröra på vildsvinsfärs. Det är nåt visst med vilt, att man vet att djuren har levt att bra liv i det fria, inte blivit utsatta för antibiotika etc... Hade jag fått välja så hade jag ätit vilt livet ut, hade lätt klarat mig utan både gris och nöt...

Igår gjorde jag i ordning två som dovhjortsfileer. Eftersom det inte var något vidare grillväder gjorde jag dem i ugnen istället.

Lät först fileerna ligga u rumstemperatur.
Sedan kryddade jag med en kryddblandning jag gjort på timjan, salt, peppar och vitlök.
Stekte dom runt om i smör i stekpanna
Ugnsgrillade dom sedan på galler (med bakplåt under) i 115 grader till temperaturen var strax över 60 grader. Tog ca 20 min (nu var det ganska små filleer a 200g st så en stööre filé kan nog kräva dubbla ugnstiden

Tillbehör blev min hemmaodlade sallad, stekt halloumi och chipotle bea

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar