tisdag 9 oktober 2018

Arena DM 5000m

Efter två 5km lopp, så var det dags för ett till på samma distans men denna gången på bana. Arena DM 5000m. Detta lopp ägde rum 9/10.

Vi var flera stycken från klubben som var där och sprang och det är alltid kul!

Redan innan start visste jag att en av tjejerna som var anmäld är mkt snabbare än mig (även när jag är i min bästa form...) så nån vinst skulle det inte bli. Övrig konkurrens hade jag ingen större koll på. Målet stod kvar:sub 20min men eftersom detta var på bana, vilket oftast går snabbare än landsväg så hoppades jag återigen putsa på tidigare tider

Kruxet med att springa på bana är att min klocka inte alls stämmer.

Så taktiken här fick blir att ha lite koll emellanåt på hur lång tid varven tog. Hade även räknat ut på ett ungefär vart jag borde ligga efter 2000m (5 varv) och sen 4000m för att fixa sub 20

Tjejen som jag hade tippat skulle vinna, tog ledning redan från start. Jag låg på plats 3-4 nånting men efter bara ett par varv låg jag på en andraplats vilket jag höll in i mål sedan.

Tyckte jag sprang i ett jämnt och kontrollerat tempo med bra känsla. Kunde dessutom göra en ganska markant ökning de sista två varven och kom i mål på tiden 19:30. Det nästan 20s bättre än tidigare två lopp och kunde åka hem med en DM-silver!

Mina två klubbkompisar ovan kunde åka hem med guld och brons i sina åldersklasser. Eftersom jag inte fyllt 35 ännu så ingår jag inte i någon åldersklass, springer jag endast i seniorklassen dit alla tillhör, därav skillnaden på våra plaketter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar