måndag 1 oktober 2018

Tillbaka!

Efter dryga halvåret i idé så tänkte jag att det var minst sagt på tiden för ett inlägg!

Efter 42 fullgångna graviditetsveckor kom äntligen lille Theo till världen. 11 Februari, vilket är 7,5 månader nu! En ganska dramatiskt förlossning som slutade med sax och sugklocka... Men väl ute mådde lillgrabben bra. Och jag själv mådde psykiskt helt fantastiskt över att äntligen få träffa denna ljuvliga lille grabb, lyckan var enorm. Fysiskt så mådde jag i det stora hela också väldigt bra. Utan att gå in på detaljer så klarade sig genitalierna förvånansvärt bra, tack vare skickliga läkare, detta var jag mäkta nervös över under och direkt efter förlossningen... Men förlorade en del blod vilket gjorde mitt redan låga blodvärde ännu sämre så i några dagar fick jag tampas med att svimma stup i kvarten och sen tog det ett bra tag och jag vet inte hur många burkar järntabletter innan det var i schack igen.
Denna lille stjärna var det som för 7,5 månader sedan gömde sig i magen
Detta är ju en träningsblogg så dit tänkte jag komma nu!

Första veckan efter förlossningen gjorde jag absolut ingenting, ägnade mig enbart åt återhämtning och bebismys

Efter ca 1,5 vecka så började jag gå lite promenader. Promenaderna var korta till en början men var ganska snabbt upp på 7-9km. Hade så gott som inga problem alls med blödningar etc.. I samma veva började jag även träna snippan och körde igång med "Snipp Bootcamp" som jag hämtat ut boken Lofsans underverk". Detta bootcamp innebär att man kör olika knipövningar och tränar bäckenbotten varje dag under 100 dagar. Efter dessa 100 dagar var jag starkare än jag någonsin varit!

Ca en månad efter förlossningen började jag köra lite lätt på gymmet, dels onyx föräldra/barnpass men även egenkomponerade styrkepass. En månad efter det började jag med x-fitpass men tog det väldigt lugnt de första veckorna.

Löpningen saknade jag något oerhört under graviditeteten. Fick ju pga av att jag skada vaden sluta med redan omkring v.16. Har för mig att jag väntade ett bra tag med att springa men nu när jag kollar tillbaka i min dagbok så tog jag mina första löpsteg redan 2,5 vecka efter förlossningen... Dock var det endast korta, korta sträckor på löpbandet i intervallform i lugnt tempo. Sprang lite grann var och varannan dag i drygt en månad innan jag gav mig ut på en "riktig" löptur

Hade tänkt vänta lite längre med att springa "på riktigt" men 7 april var en sådan fantastisk vårdag att jag bara var tvungen! Hade bara tänkt springa ett 3-4 kilometer men det var sådan befrielse att äntligen få springa igen att det blev det dubbla.. 7 kilometer. Och allt kändes bra och har gjort hela tiden. Till en början sprang jag väldigt, väldigt lugnt och försiktigt, höll mig hela tiden från att ta i. Först i början av maj började jag testa att ta i och pressa mig lite mer

Löpningen har som sagt fungerat hur bra som helst efter graviditet och förlossning och idag springer och tränar jag för fullt. Även om formen ännu inte är där den har varit som bäst så börjar det ta sig.

Har dessutom varit iväg och sprungit 7st tävlingar. Vilket är en stor del i att jag ska ta upp bloggandet igen. Kommer inom kort att återkomma med "Racereports" för dessa då det är väldigt bra för min egen skull att ha dessa nedskrivna för att kunna kolla tillbaka på!

Full av energi och vill alltid vara med!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar