torsdag 4 oktober 2018

Kinnaloppet 5km

Som jag skrev tidigare så dalade formen ganska ordentligt under sommaren och jag hade lite svårt att motivera mig till att ta i på träningarna när det gick så trögt... Att tävla när jag inte känner mig i bra form är egentligen inte min grej. Men jag vet ju det att så fort man får på sig en nummerlapp så lyckas man alltid pressa sig på ett helt annat sätt än vad man gör på träning och jag tycker att det är så kul att tävla!

Så jag bestämde mig för att tävla mig i form!

Först ut blev Kinnaloppet, 5km. Tanken bakom att bara köra 5km (och inte 10km som också fanns) var att jag tänkte att jag förhoppningsvis skulle kunna hålla mitt tidigare milstempo när det bara var halva sträckan. När det dessutom bara är 5km kunde jag även träna på som vanligt veckan före och sedan även efter. Normalt sett när man tävlar när man är i form och vill prestera ordentligt så innebär ju oftast veckan innan lopp en hel del vila och återhämtning, och även efter.

Målet för loppet var att hålla mig under 4min/km, alltså en sluttid under 20 min

Jag höll planen bra första 3km: 3:47-3:40-3:58. Sen fick jag en liten svacka under 4:e kilometern: 4:14 för att sedan avsluta bra 3:57

Tiden i mål blev 19:49min 3:55min/km vilket jag för dagen var nöjd med! Det var en relativt kuperad bana.

Blev en 3:e placering i loppet och 400:- in på kontot!


Loppet i sig var supertrevligt och väldigt väl arrangerat. Kommer gärna tillbaka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar