måndag 29 oktober 2018

Terräng DM 4000m


Helgen efter Kretsloppet så var jag i Skövde och sprang terräng-DM. Ett 4km långt lopp, 2x2km runt en liten sjö.

Jag var inte superpepp innan loppet, vädret va kallt och blåsigt och jag kände att ett tufft backpass från veckan satt kvar i benen...

Värmde upp ett varv runt banan innan start och det var en ganska kuperad bana med ett par rejäla backar..

Konkurrensen hade jag ingen större koll på mer än att jag visste tjejen som vann över mig på arena DM starta i samma klass, så vinst var det inte tal om..

Starten gick och jag hängde på täten och låg sam 2:a tjej. Men ganska snart blev jag omsprungen av två tjejer och låg helt plötsligt på 4:e plats.. Tyckte ändå att jag höll ett hyfsat tempo. Kände inte att jag hade i kroppen att haka på utan jag lät dem springa förbi.

Efter 1:a varvet (2km) låg jag kvar på 4:e plats och kände mig faktiskt lite bitter över att troligen åka hem utan någon DM-medalj. Men när jag sprungit ca 500m in på andra varvet så såg jag en av tjejerna igen, inte alltför långt bort.. Hon såg ganska trött ut i steget och när jag tänkte efter så var jag ju faktiskt inte det själv eftersom jag tuggat på i ett ganska behagligt tempo.. Ökade då farten och sprang om henne, kände direkt att det här kommer jag inte släppa nu. Bronset är i hamn!

När knappa kilometern var kvar av loppet ser jag nästa tjej och då kom tävlingshornen fram! Om jag nu gör en rejäl ökning och så finns det chans på silvermedaljen.. Mer svårtmotiverad än så är jag inte utan satte ordentligt fart på benen och sprang om ganska snart för den tjejen hade tappat ordentligt i fart.

Med 500m kvar till mål låg jag nu på en andra plats som jag sedan höll och fick därmed min silvermedalj!

Km-tiderna i detta lopp var enligt nedan:
1. 4:01
2. 4:09
3. 4:07
4. 4:00


1 kommentar:

  1. Läsvärd blogg.

    Lycka till nu på Sylvesterloppet.
    Pannkaksplatt och plusgrader.
    Lite motvind från väster säger prognosen, vilket innebär spurten in mot mål i motvind.

    Ett tips om du springer med gps, så går banan förbi flera höga hus med glasfasader, där gps-signalerna studsar och har sig, så på denna kontrollmätta bana, visar gps-klockorna alltid 10,2-10.3 km. Det är en och annan som missat sina tidsmål därför.

    //Stefan

    SvaraRadera