måndag 9 september 2013

Paj med kycklingfärs och fetaost

Jag älskar att utmana mig själv när det gäller matlagning. Denna rätt kom till då jag vill laga en paj som var LCHF/paleo utan att för den saken skull innehålla överdrivet med feta mejeriprodukter och dessutom på grejer som redan fanns hemma. Resultatet blev bland de godaste och bästa pajer jag ätit!

Pajdeg:
2½ dl mandelmjöl
1 dl sesamfrön
1 msk fiberhusk
1 ägg
40g kokosolja (man kan även ha smör)
½ tsk salt

Fyllning:
500g kycklingfärs
1 gul lök
300g championjoner
3 msk tomatpure
1 msk soja
1msk kycklingfond
2dl vatten
Chiliflakes
Chilipulver
Timjan
Svartpeppar
150g fetaost
Körsbärstomater (till garnering)

Äggstanning:
4 ägg
2dl kokosgrädde
Salt
Peppar

Blanda ihop alla ingredienser till pajdegen. Låt stå i kylen i ca 30 minuter. Tryck ut i en form med avtagbara kanter och förgrädda 10-15 minuter 200 grader.

Hacka löken och stek tillsammans med kycklingfärsen och tillsätt champinjonerna.
Tillsätt tomatpure, soya, fond, vatten och kryddor. Häll på vattnet och rör om. Låt puttra tills vattnet är nästan borta, ca 15-20 minuter.
Smaka av och tillsätt ev. mer av kryddorna.
Häll röra i pajskalet och strö på smulad fetaost.

Vispa ihop äggstanningen och häll överst.

Dela tomaterna och garnera pajen.

Grädda 30-40 min, 200 grader, till äggstanningen stelnat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar