tisdag 26 juli 2016

Tonfiskbiffar med smak av ingefära och chili

Detta är recept som legat screenshootat i min telefon länge men inte blivit av att jag gjort. Men idag var det dags och inte en dag för sent. Dessa biffar var verkligen kanongoda (och då är inte jag något större fan av tonfisk på burk alls).

Nyttiga i vilken kost du än äter, (förutom för vegetarianen)

Jag smaksatte mina med ingefära och chili men kan givetvis göras utan eller med helt annan smaksättning, tex dill och citron. 

Ingredienser till ca 6 biffar.
  • 2 burkar avrunnen tonfisk på burk (300 gram)
  • 1/2 dl majonäs (recept hittar du här)
  • 1 msk fiberhusk
  • 2 ägg
  • Salt 
  • Peppar
  • 2-3msk riven ingefära (eller torkad fast mindre mängd)
  • 0,5-1tsk chiliflakes
Gör så här:
  1. Häll av tonfisken.
  2. Mixa alla ingredienser med stavmixer
  3. Låt stå minst 5 minuter.
  4. Stek kakorna i rikligt med smör på låg värme, några minuter på varje sida.
Tonfiskkakorna kan vara lite svåra att vända, så var kvick in under biffen med stekspaden och vänd försiktigt 

Sallad kokta ägg och majjo va perfekt att äta till

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar