fredag 28 juni 2013

Asiatisk kycklinggryta med blomkålsris

Har varit i en liten svacka när det gäller matlagningen och framförallt testa nya rätter. Igår var det dock dags igen. Fick recept för ett tag sedan av min kompis Malin på en asiatisk kyckling som jag gjorde en egen variant på. Trodde att jag hade gjort tillräckligt stor sats för att få med mig till lunch idag men det var tomt i grytan när vi ätit klart... Så det blev till att göra en ny sats efter maten. Gott betyg!!



ASIATISK KYCKLINGGRYTA
600g kycklingfile (jag hade kycklinglårfileer)
400g champinjoner
1 röd paprika
1 bit ingefära
5dl kokosgrädde (Santa Maria Creamy Coconut Milk)
3tsk röd curry
1 msk tamari soya
1msk kycklingfond
Salt
Peppar

Stek kycklingen tillsammans med champinjonerna och paprikan. Riv ingefäran och stek tillsammans med kycklingen. Ställ åt sidan.

Koka ihop koksgrädde, röd curry, soya, fond, salt och peppar i ca 10 minuter på svag värme.

Lägg ner kyckingröran i grädden och låt koka på svag värme i 7-8 minuter.

Servera med blomkålsris!

BLOMKÅLSRIS
Riv blomkål på det grövsta på rivjärnen. Lägg ner i lättsaltat vatten. Låt koka upp och tag av från plattan direkt. Häll av i en sil.

1 kommentar:

  1. :-) kul att jag kan inspirera dig!! super god Blomkålsriset är poppis här med
    Kram Malin

    SvaraRadera