torsdag 4 juni 2015

Barmarksdrag



Blev lite sugen på att prova på det här med barmarksdrag. Alltså varianten där man springer bakom hunden som drar (finns ju klasser alt från släde till cykel, vagn…) Celtic är ju ganska liten så då kom jag på den briljanta iden att låna en schäfer. Så jag lånade Felix, en schäferhane på omkring 40kg…

Felix är en väldigt väldresserad hund. När husse är med och när det vankas träning. Men med mig alltså… Jag fick ingen koll på honom alls så det var med livet som insats vi tränade runt pickesjön igår! När han sprang rakt fram på plan mark gick det hur bra som helst, skitfort. Men sen sprang han ännu snabbare nerför, jag fick blunda och be till gudarna att jag inte skulle snubbla… För att få stopp på en 40kg schäfer var inte en chans. Men sen uppför så var han lite lat och saktade ner så linan blev slak så då fick jag minsann springa själv. Sen det här med höger och vänster, han drog som han ville. En ner i gyttjepölar, en lov på skogsstigarna, rakt ut mot sjön (men som tur var hoppa han inte i). Var nog en och annan där igår och undrade vad jag höll på med när jag kom farandes som ett jehu bakom en hund i storlek med mig själv, ropandes och gapandes.

Vi sprang totalt 2x1000m och 1x500m. Jag var helt genomsvettig, inte av löpningen utan av att manövrera Felix.

Tempo:
1000m            3:53
1000m            3:51
500m              3:25

Ovan snitttider är med diverse stopp där han skulle stanna och dricka, nosa, kissa och lite sånt men jag lät klockan rulla så själva löpningen gick betydligt fortare.

Ska testa på några gånger till och se om vi kan synka ihop oss. För han är en väldigt snäll och trevlig hund, jag kan bara inte riktigt hans knappar... För fy fasiken va snabbt man kan springa och det är knappt jobbigt, du behöver bara röra på benen jäkligt fort. Förstår varför många använder drag på sina hundar i träning och hundlopp, det är ju skillnad som natt och dag!
En jäkligt fin hund Felix!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar