tisdag 9 juni 2015

Vimmerbyloppet



I fredags morse styrde jag och min kära syster bilen ner mot Vimmerby, för en familjeweekend med tävling och Astrid Lindgrens Värld.  Med ett stopp på A6 center för lite shopping och grillbuffe åkte vi sedan vidare till Björkbackens stugby. Här hade vi hyrt små (12kvm) mysiga stugor för två nätter. Vi checkade in rekade lite, tog oss lite mellanmål för att sedan bege oss in till Vimmerby och det stundande VIMMERBYLOPPET. Jag skulle starta 10km-klassen och Jempa körde på 5-km. här kommer min rapport från loppet!

Race-report:
Planen var att göra ett bra lopp med skön känsla, känsla viktigare än tiden. Hade som mål att ligga på tempo: 3:55/km i snitt, vilket skulle ge tid på under 40 min. Svårt att säga innan eftersom jag inte visste hur bansträckningen skulle vara. Helt ok att springa på lite fortare i starten men inte för fort, max 10sek under tänkt snittempo.

Värmde upp lite lätt en kvart innan mer behövdes inte för man var varm så det räckte och blev över. Starten var kl 19.-00, gemensam för bägge klasser. Ställde mig ganska långt fram för att inte behöva sicksacka för mkt.

Första km gick bra (3.46), från torget och och tillbaka till torget. Vimmerbys torg är riktigt pittoreskt och mysigt. Det var en härlig stämning och man kom snabbt in i bra mode. När jag passerar speakern hör jag att jag ligger som första tjej, bra start!
Kommande tre rullade på fint också, 3:46, 3:56 och 3:57. Allt enligt plan. Vi sprang bitvis i riktigt ”emil-miljö”, supermysigt.
Efter 4km var det spurtsträcka och jag drog på en aning där. (snitt 3:48)

Efter 5km märkte jag att tiden på klockan hade sackat efter lite… Fast inte så konstigt, jag har ju sprungit i en uppförsbacke hur länge som helst… Så km 6 och 7 lät jag det rulla på i ett tempo som kändes relativt behagligt även om tiden rullade strax över 4min/km (4:06 resp 4:00).
Efter dessa km fick man tillbakabetalt i lite nerförslut och lättare löpning, även om det gick ganska så kringelikrok mellan Vimmerbys villaområden. Km-tiderna rättade till sig 3:51 och 3:58 km 8 och 9. Hade gott om energi, folk stod i varenda trädgård och hejjade och det vara bara härligt att springa! Fick dessutom höra flera gånger att jag är första tjej, på gott och ont. Skön känsla att veta att man leder men gjorde kanske inte att jag tryckte på extra eftersom jag inte såg någon mer tjej inom synhåll…
När jag närmade mig sista km hade jag som plan att dra på ordentligt, full av energi. Fast när jag kom på att sista km var samma sträcka som första km: lite lätt nerför i början och lång backe sista 500m så gick det inte fullt så fort som jag hade tänkt men ändå helt fullt ok, 3:55min/km.

Dock var det en härlig känsla att springa upp mot mål när jag ser Erlendur, Thelma, Johannes, Jennifer och Olivia stå och hejja på mig! Och jag visste dessutom att jag var första tjej in i mål! På en bra tid på den relativt kuperade banan och värmen, 39:08min (enligt min klocka, 39:15 enl chip), 3:55 i snitt (exakt enligt plan). Med ett behagligt och kul lopp bakom mig och med en oförskämt pigg kropp. Inga känningar någonstans, hade kunnat springa ett varv till.

Efter det blev det en stunds väntan på prisutdelning. Jag hade vunnit med väldigt god marginal, 6,5min före tvåan i klassen som sprang in på 45:38. Till och med speakern frågade vart Michelle hade gjort av resterande damer i klassen:) kom dessutom på 5:e plats totalt i tävlingen (om man räknar med herrarna). Vann även spurtpriset och som grädde på moset vann jag även på min nummerlapp. Så dagens utdelning blev: blombukett, Salomon löparryggsäck, Nike träningstights (som min grymma syster fick), 400.- presentkort i klädbutik, jacka, 2 kepsar, löparstrumpor, 4 ”vanliga” strumpor, mössa och t-shirt. Ett riktigt bra tävling med andra ord!

Sen måste jag säga att lillsyster gjorde en finfin prestation. 5kmloppet på 28 minuter och placerade därmed sig på övre halvan av resultatlistan av betydligt fler startande än 10km-loppet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar