tisdag 30 juni 2015

Chiasylt-hallon


Igår bakade jag och Thelma våfflor och pannkakor. Jag gjorde pannkakor och Thelma gjorde sina våfflor helt själv. Till dom åt vi glass och mina nya hemmagjorda chiasylt som var fasligt god. Thelma åt nog mer sylt än våfflor och glass. Behöver jag tillägga att den var superenkel att göra:)


Ingredienser
  • 3 dl hallon (färska eller frysta, tinade)
  • 8 msk vatten
  • 4 msk chiafrön
  • 2 msk sötning (agave, sukrin, honung eller steviaströ)
  1. Ta fram en skål. Häll i tinade eller färska hallon och mosa dem i en skål med en gaffel.
  2. Häll i vatten och chiafrön. Sylten ska vara ganska lös i formen, tillsätt mer vatten om den upplevs som tjock. Tillsätt sötning (jag hade stevia sötströ) och blanda allt väl.
  3. Låt stå i kylen över natten. När sylten är klar kan den hällas upp i glasburkar!
 
Åts även till yoggin i morse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar