onsdag 10 augusti 2016

6km intervallstege

Igår hoppade jag över Knallens intervallträning vilket inte händer ofta om jag planerat att gå. Men efter två sjukt intensiva dagar på jobbet så kände jag inte alls för ett sent intervallpass. Tyckte dessutom inte att passet var något som passade mig alls. 25x100m.  Tycker inte att så korta sprintintervaller är speciellt givande, de är nog mer riskerande. Jag kör visserligen lite 100m sprinter då och då inför tävlings men då kör jag max 5-7st för att maxa lite fart. Så igår gick jag ut och joggade en liten lugn sväng efterjobbet istället och bestämde mig för att köra mina intervaller idag istället

Komponerade ihop ett eget pass efter lite inspiration av pass jag hittat på nätet. Och ibland blir mina pass så där bra vilket detta blev. Så här delar jag med mig av det:) En stege med stegrande fart men med ökad vila för att kunna gå hårt åt hela passet
Planerat:                                                                                                                                                                                                                                          
5x600m             Kontrollerad ilfart med fokus på löpteknik och endast 30sek vila                 3:45/km            2:15min
5x400m             Snabbare. Under 5km-tempo, 45sek vila                                                                3:30/km            1:24min
5x200m             Stenhårt. Lång vila 1min                                                                                                 3:10/km            38sek
 
Resultat:
5x600m             2:14-2:16-2:13-2:12-2:14          Snitt: 2:14min
För enkelhetsskull körde jag start var 3:e minut vilket gav 44-46sek vila.
1:45 vila efter detta set
5x400m             1:21-1:25-1:22-1:24-1:23          Snitt: 1:23min
Körde start varannan minut här vilket gav 35-37sek vila.    
1:36 vila efter detta set

5x200m             35-39-38-38-35                            Snitt: 37sek
Start 1:30 vilket blev 51-54sek vila                   
 
Ett bra pass på 6km effektiv löpning och jag höll mig bra till mina tänkta tidsmål som kändes bra. Med denna rel långa vila mellan alla intervaller kunde jag köra fullt hela passet.
Bildresultat för intervall

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar