måndag 15 augusti 2016

Sätilaloppet 10km

I helgen tävlades det igen. Strax utanför Borås, i Sätila.
Banan var fin men väldigt tuff och kuperad. Två varv på en 5km lång bana med långa ganska branta uppförsbackar och branta nerförsbackar. Mestadels på asfalt men även en del inslag av stig och strand.

Loppet startade med en brant nerförsbacke följt av flack asfaltslöpning. Här kunde man hålla bra tempo, nästa kilometer var också flack men bestod till viss del av smal stig och strand vilket sänke tempo mycket. Sedan kom uppförsbackarna, långa och sega med kortare avsnitt flackt. Avslutet var flackt och nerför.

Jag tog från start ledning bland tjejerna, några snabba killar låg före mig. Dock sprang de bra mycket snabbare så ganska snabbt låg jag helt ensam vilket jag sedan gjorde precis hela loppet, inte en löpare i syne varken framför eller bakom.

Insåg ganska tidigt att jag skulle vinna damklassen och det i kombination med att inte ha någon rygg att ligga efter eller någon som jagade bakifrån gjorde att jag inte kan påstå att jag gjorde någon jätteprestation tidsmässigt. Kom i mål på behagliga tiden 41min blankt, dock var det närmare 6 minuter före tvåan. Vilket inte säger så mycket mer än konkurrensen i detta lopp.

Den mycket varierande kuperingen syns tydligt på kilometertiderna.
3:43
4:15
4:15
4:07
3:54
3:58
4:28
4:27
4:12
3:40

Men för att vara ett sådant här "litet" lopp så var det generöst vinstpris: 1000:- i träningsstipendie vilket jag blev väldigt glad över!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar