fredag 25 augusti 2017

Het köttfärssoppa

Nu när hösten är på ingång blir man alltid lite sugen på soppor och grytor. Hittade detta mejerifria recept på köttfärssoppa på www.paleoskafferiet.se
Riktigt god och helt i min smak med lite sting. Hade först ingen spiskummin hemma och tänkte att det är nog helt ok iallafall. Men då tyckte jag det mest smakade som vanlig köttfärssås men när jag adderade spiskummin så lyftes soppa till toppbetyg! Jag äter gärna någon smörgås till soppa så jag snodde snabbt ihop ett av mina microbröd och åt till

Köttfärssoppa för 4-6 personer
500g nötfärs
1pkt bacon
1st gul lök
400g krossade tomater
4dl kokosmjölk
2st vitlöksklyftor (alt 2krm vitlökspulver)
0,5st röd chili
3tsk paprikapulver
2tsk spiskummin
1tsk salt
1krm svartpeppar
1krm chilipulver
1tsk chiliflakes
  • Skala och hacka löken
  • Bryn löken gyllene i en stor gryta
  • Klipp ner bacon
  • Tillsätt nötfärs och låt lök, bacon och nötfärs steka ihop tills färsen är genomstekt
  • Häll i de finkrossade tomaterna och kokosmjölken
  • Rensa och finhacka chilin
  • Tillsätt chilin och pressa i vitlöksklyftorna
  • Häll i övriga kryddor och rör om
  • Låt soppan koka upp. Späd ev med lite vatten

Receptet är inte helt hundra efter ursprungsreceptet, något ommodifierat


































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar