torsdag 3 september 2015

Självtest av muskelegenskap!

Kom över ett självtest av Klassifiering av muskelegenskap i förra veckan. (kostar normalt sett 399:- men jag fyndade mitt till 70%).
Detta test visar om du har anlag för explosivitet i dina muskler, d v s musklernas förmåga att utveckla hög kraft under kort tid. Du får härmed en vägledning om din träningsbarhet vid explosiv träning (t ex sprint och kraftidrott) respektive uthållighetsträning ( t ex långdistans och cykling).Testet är ett DNA-test som visar vilken genvariant av ACTN3-genen du är bärare av. Beroende på vilken genvariant du har får du veta om du har förmågan att producera proteinet α-aktinin-3 vilket ingår i uppbyggandet av snabba muskelfibrer.
Idag fick jag svaret:
Testet visar att du har förmåga att producera alfa-aktinin-3. Analysen visar på genotyp C/C som är associerad till förmåga att producera alfa-actinin-3 som ingår i snabba muskelfibrer.
Det betyder att dina muskler har förmåga till snabb och explosiv kraftutveckling. Detta kan vara en fördel vid sporter som t.ex. sprint och kraftidrott.
Vill du utveckla din förmåga ytterligare rekommenderas snabbhetsträning, intensiv styrketräning och högintensiv intervallträning. Träningen bör vara intensiv med kortare arbetsperioder upp mot 4-5 minuter. Denna typ av träningsform kräver längre tid för återhämtning än lågintensiv träning.
Så jäkla intressant! Jag har flera gånger tidigare av bla a sjukgymnast, crossfitcoach, träningskompisar etc hört att jag borde satsa på sprint, kort distans eftersom jag har snabba muskelfibrer. Så jag är eg inte skapt för långdistans utan borde springa korta lopp typ 1000m, 3000m etc. Och det är ju precis vad testet visar!
Nu älskar jag verkligen att springa långt och kommer definitivt fortsätta med det men kanske borde jag lägga i en liten växel till när det gäller sprint och kort distans? Ge det en riktigt chans?
Testet finns att köpa hos vissa apotek samt hos yesnotest.se Och cill man veta om man har klamydia, anlag för vinterkräksjuka, nagelsvamp eller dolt blod i avföringen så finns det tester för det också:) Och massa annat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar