fredag 4 september 2015

Ugnsgratinerade gröna musslor

När vi var på Mallorca åt jag musslor i mängder, det fanns varje dag på buffen i olika varianter. Det är ju så gott och samtidigt näringsrikt men faktiskt aldrig något jag tillagat hemma tidigare. Men igår köpte jag med mig ett gäng frysta gröna musslor hem från affären.  Det var ju hur simpelt som helst att tillaga och dom blev supergoda. Tillsammans med lite hemmagjord majonnäs, lite sallad och en smörgås blev det alldeles perfekt till kvällsmat!

 

Ingredienser:
Frysta gröna musslor med halvskal
Smör
Riven parmesan
Vitlök
Citron
Dill
Salt

Rör ihop smör, parmesan, vitlök (jag hade vitlökspulver), citronsaft, dill och salt. Lägg musslorna i en ugnsform och klicka på smöret. Gratinera i ugnen 225 grader ca 10-15min. Klart! (Se dock till att musslorna ligger tight i formen så att de inte välter och smöret rinner av.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar