söndag 19 juli 2015

Crazy weekend dag 2



Dag 2: 30km löpning, en sträcka jag inte sprungit sedan i höstas. Som dessutom skulle avklaras helt själv och tidig morgon innan övriga familjen vaknat... Även denna dag skulle sträckan bli exakt vad jag hade planerat och gärna kuperat. Så valet föll på kransmossen, tycker väldigt mkt om 10km-spåret där. Så 3 varv runt denna motionsslinga fick det bli.

Ett ganska smidigt val ändå för det är lätt att bryta om något inte kändes hundra och så hade jag bilen parkerad så jag kunde dricka och ta mig något att äta mellan varven.

Startade kl 07.00 och kände mig fräsch efter gårdagens pass så första milen avverkades ganska enkelt, körde på med varv 2 direkt utan stopp. Tänkte att om jag gör så har jag ju bara ett varv kvar sen.

Andra milen var lite tyngre, speciellt mentalt. Man har sprungit ett varv och har ett var kvar efteråt. Men det gick ändå helt ok. Det är nåt visst med att springa ensam ändå. Man kan springa i precis det tempo man vill och man kan bara tänka på allt och inget. Låter kanske klyschigt men det är sån mental avslappning och frihetskänsla att bara vara i nuet. Det enda man gör är att förflytta ena foten framför den andra. Aldrig njuter man på riktigt så av vacker natur, fint väder, blommor och djur.

Efter andra milen sprang jag bort till bilen, drack lite celsius och vatten, tog några enrgikakor (makadamiarutor) och en enervitene enrgigel. Har har aldrig tagit energigel innan men har många gånger velat testa under längre lopp men inte vågat (med risk att magen ska balla ur). Så jag tänkte att jag testar nu under träningspass för att se hur det fungerar. Och jag fick bra energi till sista varvet, kände verkligen av den och magen protesterade inte alls.
Bildresultat för enervi citrus
När jag begav mig ut på varv 3 var jag ändå rätt taggad. Bara ett varv kvar. Det varvet kändes konstigt nog inte jobbigare än de två första. Kanske berodde på lite energipåfyllnad eller bara känsla av att jag "snart" var klar.

Ska inte säga att det på nåt sätt var 3 lättsprungna mil. Det var både fysiskt och psykiskt jobbigt. Pannbenet fick jobba på högvarv. Sista varvet vet jag inte hur många gånger jag frågade mig själv vart jag var, om jag sprungit vilse fast jag sprang exakt samma spår som de tidigare två varven och som jag springit hur gånger gånger som helst tidigare... Benen var ordentligt trötta, snubblade flertalet gånger, en gång så jag trampade ordentligt snett och var rädd att morgondagens pass skulle drabbas men det var ingen fara..

Efter 2 timma och 36minuters löpning var jag äntligen klar. Med en tid som var betydligt snabbare än vad jag hade tänkt. Hade inget "måstetempo" som jag tänkt hålla utan bara springa i de tempot som kändes allra behagligast men hade räknat med omkring 5:30/km och 2h och 45min. Snittet hamnade på 5:12min/km. Och då kan jag tillägga att jagsprang mina varv med negativ split (alltså varje varv gick snabbare...)

0-10km: 53,20min
11-20km: 52,10min
21-30km: 50,30min

Kom hem alldeles lagom för att väcka familjen strax innan 10 och kunde avnjuta dagens andra frukost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar