lördag 18 juli 2015

Mission completed "Crazy weekend"



Läste på nätet för ett tag sen om uppladdningsträning sk "Crazy weekends" inför Ultralopp (i det fallet ultravasan, terräng). Att vänja kroppen för mängdträningen (volymen), gärna då i terräng (eftersom det är skonsammare och man förbättrar fotstyrkan och balansen). Upplägget är som sådant att man springer 20km, 30km och 20km på tre efterföljande dagar.

Jag har varken ultravasan eller något annat ultralopp i min planering men detta lät även som ett bra upplägg inför Lindigöloppet som äger rum om drygt två månader. Och de har jag planerat att springa även i år.
Bildresultat för crazy

Nu har jag inte sprungit något så långt pass som 30km överhuvudet taget i år, mina pass har legatt på omkring 20km och det har varit en gång i veckan. Så det var inte helt stucket i sten att jag skulle springa alla tre passen, bara om kroppen kändes bra och återhämtad inför varje pass och jag planerade rundor som var enkla att bryta om något inte kändes ok. Vill inte riskera något.

Men idag har jag avverkat alla mina 3 pass och det har gått över förväntan! Mkt nöjd och stolt för nu sitter jag med 70 sprungna km på 3 dagar och jag har varken ont eller är överdrivet stel någonstans, lite sliten och trött kanske...

Mer om mina 3 gjorda pass kommer i egna inlägg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar