torsdag 2 juli 2015

Dödspass

Idag genomförde jag årets jobbigaste pass.....

Planerade igår att jag skulle springa hem från jobbet idag, gillar att springa från punkt A till punkt B. Det gäller att passa på nu när inte Celtic ska med, i vanliga fall åker jag alltid hem och hämtar henne först. När jag satt ute på lunchen fundera jag på om det verkligen var så genial ide, 29 grader varmt... Men när jag planerat nåt, packat väskan etc så gillar jag inte riktigt att ändra på det, om jag inte har en annan bättre plan.

Så halv tre, när värmen låg på som allra värst begav jag mig iväg

Första 2 km är en lång raksträcka som aldrig tycks ta slut och inte ett ens skugga inom räckhåll. Sen kommer man till Kype, där blir det lite mer kuperat men också lite mer skugga... Efter det kommer en lång solig backe upp från kype och sen solig nerförsbacke fram till Ramnasjön. Äntligen lite skugga och nästan halva passet avklarat. Efter det blir det flackt och soligt fram till stan och efter det kommer värsta biten....

Från Yxhammarsgatan, förbi Carolikyrkan och Åsbogatan, uppför, uppför, gassande sol, gassande sol... Grejen var den att jag skulle inte bara hem, jag skulle till babyproffsen och möta upp Erlendur för bilstolsköp. Men jag tänkte att jag stannar hemma och ber E hämta upp mig där, 9km får räcka idag. Men när jag väl närmar mig hemmet tänker jag att har jag kämpat hit kan jag ta mig sista biten också (som jag trodde va 2km men det var 3...)

Sista 3km fick jag stanna varje km för att kyla av mig i skuggan. Sprang vägen förbi Hässleholmen (4H). Och backen upp där var så sjukt varm och lång, trodde aldrig jag skulle komma fram. Kände mig dessutom rätt felklädd där jag sprang i mina shorts och sport-BH när jag mötte ett mamma-gäng bärande hucklor och långa, svarta hucklor.

Sista biten fick jag energi för nu var jag snart framme, raksträcka och skugga dessutom!

Fick dock lite problem när jag kom fram. Hade sagt till E att han måste ta med ett linne till mig. Tror ni han hade gjort det? Svar: nej. Och inte kan jag gå halvt naken bland gubbarna och köpa bilstol. Det enda klädesplagg som fanns i bilen var Erlendurs svarta jacka. Tror ni jag svettades? Jo tack, där starta värmedöden nr 2....

Långt inlägg om ett litet löppass det här blev...

Resultatet av passet blev iaf 12km på tiden 1h och 1min, snitt 5:07min/km. Inte dåligt snitt för detta pass men då var det ganska många stopp, annars hade jag nog inte hållt detta tempo.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar