torsdag 26 mars 2015

Prehab!


Har varit slarvig med min prehab de senaste månaderna men nu har jag tagit tag i det igen.

Min skadeförebyggande träning består just nu i:

§         TRX                                   Två olika utfallssteg. Den ena håller jag händerna i handtagen och gör utfallssteg bakåt, den andra har jag i foten i TRX-handtagen. Ibland kör jag övningarna med hopp och ibland utan. 2x15/ben och övning. För balans, benstyrka och core. 
§         Legextension                    Enbensspark i maskin. 2x15/ben 21kg. Framsida lår. Detta för att få jämn styrka i bägge benen. Mitt högra ben är väldigt mycket starkare än det vänstra.    
§         Legcurl                              Enbans lårcurl. 2x15/ben. Baksida lår. Antingen i liggande maskin eller sittande. För att jämna ut benstyrkan.
§         Core                                  Blandade mag och ryggövningar. Situps, legs lower, back extensions, plankan etc.
§         Fotledsträning                  Står flera gånger per dag på min balansplatta på jobbet för att stärka fotlederna
§         Excentriska tåhävningar  2x16/ben varje kväll samtidigt som jag borstar tänderna. För att stärka vaderna för att förhindra hälsenebesvär, benhinneinflammation etc      

Mina benövningar kör jag på Onyx i Knalleland och har som mål att få till 2 pass/ vecka
Coren brukar jag ta i samband med att jag är på onyx och försöker även få till ett par extra tillfällen hemma eller på Ibex
Fotledsträningar är varjedagsgöra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar