lördag 7 mars 2015

Smör

Jag äter mestadels mejerifri mat. Kroppen mår toppen av det. Många som äter lågkolhydratskost använder mycket grädde, fet yoghurt etc... Men det passar inte mig alls. Blir bäldigt svullen och uppblåst av det.

Men smör (och bregott) äter jag, väldigt mycket, nog för mkt. Smör till mina ägg, steker i massa smör, vitlökssmör, parmseansmör, rödvinssmör, örtsmör etc etc. Finns många goda smöriga grejer. Och det påpekas ju ofta när man säger att man inte äter mejeri.

Men smör innehåller massa bra fett, 80-85% och är min största fettkälla. När det gäller mejeriprodukter så är det oftast kasein som ställer till det med bla uppblåsthet. Ju fetare produkt, desto mindre mjölkprotein och smör består till 80-82% av fett och bara 0,5% kasein. Så därför fungerar smör finfint (iaf för mig).

Synd bara att det är svårt att få tag i smör från gräsbetande kor här i Sverige, iaf den här tiden på året. Köpte Kerrygolds smör när jag var i Spanien. Helt sjukt gott. Åt upp ett paket på 4 dagar (till min ägg, till min cesarsallad, till min serranoskinka etc etc...)

Bildresultat för kerrygold smör
Köpte ett nytt smör på ICA igår som var riktigt gott, mkt godare än vanligt smör och bregott. Dock inte gräsbetat en man kan ju inte få allt!

1 kommentar:

  1. Jag också undrar var jag kan få tag på grasbetat smör!

    SvaraRadera