onsdag 14 oktober 2015

Running Lights Alingsås

Även målet sub19 på 5km är avklarat!

Var i Alingsås i lördags och sprang den ”korta” distansen 5km. Det var första gången jag sprang 5km på tävling och med lite räknande fram och tillbaka på övriga distanser hade jag som mål att hålla tempo 3:40 i snitt (eller kanske lite snabbare….)
Startade snabbt för när jag kollade på klockan efter några hundra meter låg tempot på 3:25, alldeles för fort. Så saktade ner lite, antagligen lite väl mycket eller om klockan visade lite galet när jag kollade första gången för första km blev 3:41, alltså lite över mitt snittempo. Även km 2 och 3 gick lite över mitt målsatta snitttempo (3:41 och 3:42). Det var minsann inte så lätt att springa i 3:40/tempo fick jag känna på! Den fjärde kilometern var riktigt tuff! Där trillade jag ner till 3:49 i snitt. Nu gällde det att kuta på sista kilometern för att få till snittiden. Jag drog på ordentligt, spände till röven och magen, ökade på stegen och matade med armarna och vips så gick den sista kilometern på 3:31!


Kom i mål på tiden 18:24, snittempo 3:41/km och något som jag var väldigt nöjd med! Blev andraplacerad i damklassen, något jag hade hoppats och siktat på. Visste att jag inte kunde vinna för vinnaren Frida Kristiansson vet jag är mycket snabbare än mig och jag hade redan innan loppet sett att hon skulle vara med.

Vi hade för övrigt en väldigt mysig eftermiddag i Alingsås, hela familjen var med och Jennifer med familj och Jesper (utan sin bättre hälft).

Jennifer sprang också loppet på 5km och gjorde ett storslaget lopp! Tidigare i år sprang hon 5km i Vimmerby på strax över 28 minuter så hennes mål var att slå den tiden. Jag sa till henne innan loppet att jag tror hon skulle klara SUB 25 för hon har intervalltränat en del, fått upp farten, fått bättre löpteknik, bättre skorJ plus att hon har ett jäklar anamma! Och visst fixa hon sub25! Sprang in på tiden 24:33 och blev 24:e placerad av 222 damer! Snitt 4:55/km! Grymt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar