måndag 26 november 2012

Köttfärsgratäng med vitkål

Ikväll gjorde jag en ny köttfärsgratäng, en lite annorlunda variant på kålpudding skulle man kunna säga. Vet inte riktigt vart jag hittat originalreceptet, hade det liggandes i en mapp på jobbet. Gjorde om det lite efter min egen smak och resultatet blev absolut helt ok! Nästa gång ska jag dock krydda lite mer, äggstanningen gör det mycket mildare.

600g köttfärs
1 stor gul lök
2 grovhackade paprikor
2 finhackade vitlöksklyftor
10dl hackad vitkål (minst)
250g skivade färska champinjoner
200g riven ost (jag använde Edamer och Västerbottenost)
Kryddor (jag tog oregano, timjan, spiskummin, chilipulver, salt och peppar)

Äggstanning:
5 ägg
3dl grädde (eller 50/50 grädde vatten)
Svartpeppar
Salt

Stek köttfärsen med kryddorna. Lägg i vitkål (koka ev vitkålen ngn minut innan), löken och paprikan.

Vispa ihop äggstanningen.

Lägg den skivad champinjonerna i botten på en ugnsform. Lägg i köttfärsröran och strö över den rivna osten. Häll sedan över äggstanningen och gratinera i ugnen i ca 25 minuter, 200 grader. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar