tisdag 22 december 2015

Hasselnötsbollar

Bakade även dessa bollar och detta är nog bland de godaste jag bakat! Kladdkakebollar doppade i choklad med rostade hasselnötter. Tar lite tid att göra men väl värt besväret!
Ingredienser:
3 ägg
10 dadlar
2 dl mandelmjöl
1 dl kokosflingor
5 msk kakao
0,5 dl kokosolja
1 msk honung
1 tsk vaniljpulver

1 tsk bakpulver
nypa havssalt
100g philadelphia
150-200g mörk sockerfri choklad
Rostade hasselnötter

Först får man göra kladdkakakan:
´
Kladdkaka PALEO
3 ägg
10 dadlar
2 dl mandelmjöl
1 dl kokosflingor
5 msk kakao
0,5 dl kokosolja
1 msk honung
1 tsk vaniljpulver

1 tsk bakpulver
nypa havssalt

Sätt ugnen på 175°. Mixa dadlar och kokos i matberedaren. Häll i mandelmjöl, kakao, vaniljpulver, bakpulver salt och mixa lite till. Smält kokosoljan och häll ner i smeten tillsammans med honung och äggen. Mixa allt till en jämn smet. Smörj en springform med kokosolja och pudra över kokosflingor. Häll i smeten och grädda i ugnen ca 8 min, den ska vara kletig när du tar ut den. Ställ in formen i kylskåpet minst 1 timma innan servering.

Denna får sedan stå i frysen och stelna.

Sedan bryter jag ner kakan, tillsätter philadelphia och mixar ihop till en smet. I blender eller med stavmixer.

Låter sedan smeten stå i frysen ett tag för att stelna, annars blir det svårt att rulla bollar.

När jag rullarna bollarna sedan så smörjer jag in händerna med lite kokosolja, det blir mindre kladd då.

Bollarna doppas sedan i mörk choklad och rullas i rostade, hackade hasselnötter. (Kan köpas färdigt eller så rostar man hasselnötter i ugnen ca 15min 175 grader)

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar