fredag 25 december 2015

Kladdkaka med dumle

Ikväll ska vi fira julafton med familjen Erlendurs bröder med familj. Jag står för efterrätten och iår blir det 100% inte LCHF till efterrätt. Är det jul så är det!

Som vanligt hade jag min lilla köksassisten Thelma med på baket och hon gjorde faktiskt det mesta. Jag bara mätte upp, smorde formen och tog in och ut ur ugnen. 

Har inte smakat kakan än men kan inte annat än tänka mig att den går hem!

Ingredienser:
3 ägg
4 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4- 5 msk kakao
2 dl vetemjöl
150 gram smält smör
1 nypa med flingsalt
20 stycken finhackade dumlekolor

Gör så här:
Ställ ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt svalna något. Rör ihop ägg och socker, blanda de torra ingredienserna, och rör ner i smeten, rör sist ner smöret. Man vispar inte kladdkakesmet då kan det bli för mycket luft i och den kan bli torr. Smöra och bröa en rund form med avtagbara kanter. Finhacka dumlen smått och rör ner hälften i smeten, och häll upp smeten i den smorda formen. Ställ in i ugnen i cirka 20-30 minuter. Ta dock ut formen de sista tre minuterna och fördela över resterande dumle och låt smälta . Kladdkakan ska fortfarande vara lite lös i mitten.
Ta ut och låt svalna något servering.
Servera med en bit lättvispad grädde!

Receptet hittade jag HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar