söndag 11 maj 2014

4 varv i motionsspåret

Idag var benhinnorna lite bättre igen så jag gav mig på ett lite längre pass.

Normalt när jag är i Skummeslöv så har jag och Cillen en långtur in till Båstad och tillbaka en sen vända i motionsspåren i Skummeslöv som vi brukar springa. Fast den rundan är 80% asfalt och det kändes lite dumt att ge sig på med slitna benhinnor.

Så istället tog i bilen bort till Mellbystrand och de fantastiska motionsspåren där. Superfina, mjuka och härliga slingor i jättefin tallskog. Det finns 2,5km 4km 6km och 9km att välja på. Så för att få till ett långpass fick det bli till att springa mer än ett varv... Valet föll på 6km-spåret för stor del av 9km spåret vill jag minnas är väldigt kuperad och svårsprungen.

Så planen blev 4 varv i 6km spåret. Detta kan jag säga är nog mer psykiskt än fysiskt jobbigt... Men då gäller det att variera varje varv något.

Varv 1: Cillen fick springa med lös. Tänkte sprungit första varvet väldigt lugnt som uppvärmning men benen kändes pigga och det är väldigt plant och lättsprunget. Tempot blev ca 5:15min/km.

Varv 2: Bytte skor och tog på mig midjebältet och satte fast Cillen i det. Kommande 6km fick hon springa i sidan i bältet. Tog det lite lugnare då ca 5:30min/km.

Varv 3: Nu fick Cillen hoppa in i bilen och vila sig lite. Planen här var att springa 5km i tävlingsfart, under 5min/km. Det gick bra, hamnade på ca 4:50min/km

Varv 4: Skobyte igen och fyllde på med lite energi. Cillen såg så pigg och sugen ut i sin bur så hon fick hänga på sista varvet. Hon fick springa lös och i tog det ganska lugnt ca 5:40min/km

Så summan av dagens pass blev 24,25km på tiden 2h och 12min, medeltempo 5:29min/km

Benhinnorna kändes ganska bra under löpningen, efteråt kändes det dock en del... Så i morgon blir det vila för dem.

Cillen var skitduktig hela passet men har varit härligt trött hela dagen nu. Vilket är väldigt sällsynt.

När det gäller uppladdningen för Göteborgsvarvet och Stockholm maraton så var dagens pass på tok för långt och tufft för optimal uppladdning och för Stockholm maraton borde det varit 5km längre.... Men men jag försöker ligga någonstans mittemellan och det var väl det jag gjorde.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar